نا گفته نماند: علم بواقعيّات خارجى قرآن اعمّ از دنيوى و اخروى
مخصوص خداوند است، انسان هر قدر دانا و توانا باشد، آيندههاى قرآن را بطور تفصيل
نخواهد دانست مگر آنكه خدا او را آگاه سازد، با توجّه بقرآن، آيندههائى را از
قبيل غلبه حق، رسوائى ستمگران، برگشت اعمال و آمدن روز جزا بطور اجمال ميدانيم ولى
تفصيل و كيفيّات آنها مربوط بخداست و از بشر ساخته و در خور دانائى او نيست،
باحتمال قوى مراد از آيه «وَما يَعْلَمُتَأْوِيلَهُإِلَّا اللَّهُ»آل عمران: 7، تأويل تفصيلى و همگانى آن است كه جز خدا كسى نميداند.
آل:اهل. در مفردات گويد:
آل مقلوب از اهل است و مصغّر آن اهيل ميباشد و فقط در اشراف و بزرگان
بكار ميرود مثل آل اللَّه، در اشخاص ناشناس و زمان و مكان بكار نميرود.
نا گفته نماند در قرآن كريم نيز چنين است چنانكه ميخوانيم:آلُ مُوسى ...،آلُ هارُونَ ...،آلَ إِبْراهِيمَ* ...،آلَ عِمْرانَ* ...،آلِ يَعْقُوبَ*و ... در قرآن يكجا آمده: «فَأَسْرِبِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ
اللَّيْلِ»هود:
81 در جاى ديگر فرموده: «إِلَّاآلَلُوطٍ نَجَّيْناهُمْ بِسَحَرٍ»قمر: 34 از اين ميدانيم كه آل
بمعنى اهل است.
در خصوص فرعون آمده «فَأَخَذْناهُوَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِّ»قصص: 40 اين آيه صريح است كه فرعون
و لشگريانش غرق شدهاند، در جاهاى ديگر آمده «وَأَغْرَقْناآلَفِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ»بقره:
50 در
اينجا از لشگريان با آل تعبير شده، لشگريان فرعون چون پيرو و هم عقيده او بودند از
اين جهت خانواده و آل او حساب شدهاند و اين همان است كه در اهل گذشت و گفتيم
مردمان هم عقيدهى يكفرد، اهل او و آل اويند نظير اين، آيهى «وَلَقَدْ أَخَذْناآلَفِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ
وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ»اعراف: 130، است كه ملّت فرعون آل فرعون شمرده شدهاند