و حسن بن على عليهما السّلام نقل كردهاند. شيعه آنرا در بيشتر از سى
حديث از على، امام سجّاد، امام باقر، امام صادق عليهما السّلام، ام سلمه، ابى ذر،
ابى ليلى، ابى الاسود، عمرو بن ميمون اودى، و سعد بن ابى وقّاص نقل نمودهاند.
نگارنده گويد: اين سخن را با نقل يك روايت از صواعق محرقه ابن حجر
بپايان ميبريم، او در ذيل آيه اوّل از آيات نازله در شأن اهل بيت عليهم السّلام از
ابو سعيد خدرى صحابى مشهور نقل كرده كه گفت:
اين آيه (آيه تطهير) در باره پنج نفر نازل شده: حضرت رسول (ص) على و
فاطمه و حسن و حسين (عليهم السّلام).
3- عكرمه
و مقاتل و غير آنها هر چه ميخواهند بگويند، حق بر اهل حقّ و بر اهل انصاف و تحقيق
مثل آفتاب روشن است، در پاى هر حقيقت و واقعيّتى قلمهاى خطا- كار و زبانهاى
دروغگو و عكرمههاى- فرومايه، ديده خواهند شد «لِيَهْلِكَمَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ»انفال: 42 در بارهأهلالذكر: رجوع شود به «ذكر».
أَوْ:حرف عطف است و تا يازده معنى براى آن شمردهاند (اقرب الموارد) از
جمله، شكّ مثل «قالُوالَبِثْنا يَوْماًأَوْبَعْضَ يَوْمٍ»كهف:
19 گفتند:
يكروز يا قسمتى از روز را توقّف كرديم.
از جمله، ابهام مثل «وَإِنَّاأَوْإِيَّاكُمْ لَعَلى هُدىًأَوْفِي ضَلالٍ مُبِينٍ»سباء: 24
أَوب:بازگشت «إِنَّإِلَيْناإِيابَهُمْ»غاشيه: 25
يعنى راستى بازگشت آنها بسوى ماست،مَآبٍمصدر ميمى بمعنى بازگشت و اسم زمان، (زمان بازگشت) و اسم مكان، (مكان
بازگشت) آمده است مثل «إِلَيْهِأَدْعُوا وَ إِلَيْهِمَآبِ»رعد: 36 كه بقرينه «الى» بمعنى
مصدر است و مثل «إِنَّجَهَنَّمَ كانَتْ
مِرْصاداً، لِلطَّاغِينَمَآباً»نباء: