responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 135

منتظر وقت شويد، پيش از وقت داخل نشويد كه منتظر طعام باشيد بلكه در وقتش وارد شويد. ولى مجمع البيان آنرا از انى يأنى گرفته كه معنى رسيدن است، يعنى پيش از پخته شدن وارد نشويد كه بانتظار پختن آن بنشينيد. در نهايه گفته:

الْإِنَاءُ بكسر الهمزة و القصر: النضج».

در الميزان آنرا بمعنى ظرف گرفته و فرموده: بى آنكه منتظر ورود ظرف طعام باشيد. نا گفته نماند در اين صورت ميبايست آيه «غير ناظرين انائه» باشد، زيرا اناء بمعنى ظرف آخرش همزه است.

بنظر نگارنده مراد از آيه گفته مجمع است.

إِنَاء: ظرف. جمع آن آنيه است‌ «وَ يُطافُ عَلَيْهِمْ‌ بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ» انسان: 15 ظرفهائى از نقره بر آنها گردانده ميشود.

إنْي‌: نزديك شدن. رسيدن «أَ لَمْ‌ يَأْنِ‌ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ» حديد: 16 آيا وقت آن نرسيد كه قلوب مؤمنان خاشع شود «حميم آن» آب جوشانيكه بشدت حرارت رسيده‌ «يَطُوفُونَ بَيْنَها وَ بَيْنَ حَمِيمٍ‌ آنٍ‌» رحمن: 44 «تُسْقى‌ مِنْ عَيْنٍ‌ آنِيَةٍ» غاشيه: 5 از چشمه‌ايكه بشدت حرارت رسيده آب داده شوند. راغب آنرا نزديك شدن وقت گفته ولى ديگران مطلق نزديك شدن گفته‌اند.

أَهل: خانواده. خاندان.

در مفردات گويد: أهل‌ الرجل در اصل كسانى‌اند كه با او در يك خانه زندگى ميكنند، بعد بطور مجاز بكسانيكه او و آنها را يك نسب جمع ميكند اهل بيت آنمرد گفته‌اند.

در قاموس گويد: اهل مرد، عشيره و اقرباى اوست و أَهْل‌ الامر واليان امراند، اهل خانه، ساكنان آنست و اهل مذهب، عقيده‌مندان آن ميباشد و ...

در قرآن مجيد آمده: أَهْلِ‌ الْكِتابِ‌ ... أَهْلُ‌ الْإِنْجِيلِ‌، ... أَهْلَ‌ الْقُرى‌، ... أَهْلِ‌- الْمَدِينَةِ، ... أَهْلَ‌ الْبَيْتِ‌، ... أَهْلَ‌ الذِّكْرِ، ... أَهْلِ‌ هذِهِ الْقَرْيَةِ، ... أَهْلِ‌ النَّارِ، ... أَهْلُ‌- التَّقْوى‌ وَ أَهْلُ‌ الْمَغْفِرَةِ.

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست