16، مدّت بر آنها دراز شد، دلهايشان سخت گرديد. راغب گويد:
تفاوت امد و ابد آنست كه ابد بمعنى زمان غير محدود و امد بمعنى زمان
محدود ولى مجهول الحدّ است.
و فرق ميان زمان و أمد، آنكه أمد باعتبار آخر مدّت گفته ميشود ولى
زمان شامل اوّل و آخر مدّت است، بدين سبب گفتهاند: مدى و أمد متقارباند. امد،
چهار بار در قرآن آمده است آل عمران:
30، كهف: 12، حديد: 16، جنّ: 25.
أَمْر:أمر دو معنى دارد يكى كار و چيز، جمع آن امور است مثل «وَإِذا قَضىأَمْراًفَإِنَّما يَقُولُ لَهُ
كُنْ فَيَكُونُ»بقره: 117، چون چيزى را اراده كند، بدان گويد: باش پس ميشود، و مثل «وَشاوِرْهُمْ فِيالْأَمْرِ»آل عمران:
159 در كار با آنها مشورت كن «وَإِذا جاءَهُمْأَمْرٌمِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ»نساء:
83 چون
چيزى از ايمنى و ترس بيايد آنرا منتشر ميكنند. و مثل «إِلَىاللَّهِ تُرْجَعُالْأُمُورُ»بقره: 210 «وَلِلَّهِ عاقِبَةُالْأُمُورِ»حجّ: 41 كارها بخدا بر ميگردد، عاقبت كارها با خدا و براى خداست.
ديگرى: دستور و فرمان، قاموس گويد: «الامرضدّ النهى» مثل «قُلْأَمَرَرَبِّي بِالْقِسْطِ»اعراف 29 بگو خدايم بعدل فرمان داده است «أَمَرَأَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ»يوسف: 40 دستور داده كه جز او را
نپرستيد.
نا گفته نماند:أمربمعناى اوّل اسم مصدر، و بمعناى دوم مصدر و اسم مصدر است، در تفسير
الميزان: 8 ص 154 احتمال داده كه: معناى مصدرى اصل، و اسم مصدر، معناى ثانوى و
بعنايت باشد.