responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 107

الياسين خوانده‌اند بنا بر آنكه جمع است و مراد، الياس و قوم اوست و آنكه آل ياسين خوانده مرادش آنست كه ياسين نام پدر الياس است و آل بآن اضافه شده ..

در تفسير برهان 12 روايت نقل شده كه: آل ياسين عبارتند از آل محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، دو تاى آن روايات از امير المؤمنين و دو تا از امام صادق و يكى از امام رضا عليه السّلام است و بقيه از ابن عباس و ابى- مالك و ابو عبد الرحمن ميباشد، از پنج روايت فوق كه از ائمه عليهم السّلام نقل شده، آنچه از حضرت رضا عليه السّلام مروى است سندش صحيح است بنا بر آنكه جعفر بن محمّد بن مسرور كه مورد پسند مرحوم صدوق است، ثقه باشد.

ابن حجر در صواعق محرقه خود در ضمن آيات نازله در شأن اهل بيت عليهم السّلام آيه‌ «سَلامٌ عَلى‌ إِلْ‌ياسِينَ» را سوّمين آيه شمرده و گفته: جماعتى از مفسّرين از ابن عباس نقل كرده‌اند: مراد از آيه، سَلامٌ عَلى‌ آلِ مُحَمَّدْ، است، كلبى نيز چنين گفته است. ابن كثير در تفسير خود گفته: ديگران سلام على آل ياسين خوانده‌اند يعنى آل محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، بيضاوى نيز در تفسير خود بآن اشاره كرده است.

از مجموع آنچه نقل شده سه مطلب بدست آمد.

1- ال ياسين لغتى است در الياس و هر دو يكى‌اند مثل جبريل و جبرئيل ميكال و ميكائيل- سيناء و سينين، 2- الياسين جمع الياس است، مراد، او و قوم او است.

3- اين كلمه آل ياسين است و ياسين نام حضرت رسول صلّى اللّه عليه- و آله است، آل ياسين يعنى آل محمد صلّى اللّه عليه و آله.

ناگفته نماند: قضيّه سياق آيات سوره ميرساند كه مراد از ال- ياسين، يكى از دو احتمال اوّل است زيرا در اين سوره ابتدا حكايت نوح ذكر شده و در ذيل آن آمده‌ «سَلامٌ عَلى‌ نُوحٍ فِي الْعالَمِينَ» پس از آن در ذيل حكايت ابراهيم آمده‌ «سَلامٌ عَلى‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 107
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست