مبحث اول: ماهيت حقوقى تعزير (التعزير دون الحد) 1. كليات 1- 1. تعزير در لغت تعزير از ريشه عزر به معناى منع كردن و بازداشتن و نيز سرزنش كردن
آمده است. زبيدى در تاج العروس تعزير را به معناى «لوم» يعنى ملامت و سرزنش
آورده است.[1] ابن اثير در النهايه مىگويد: «تعزير در اصل به معناى جلوگيرى و
بازداشتن است؛ لذا تأديبى كه به صورت كمتر از حد باشد، تعزير ناميده مىشود؛ چرا
كه باعث بازداشتن مجرم از تكرار جرم مىشود.»[2]ابن منظور در لسان العرب مىنويسد: «... اصل التعزير التّأديب و لهذا يسمى
الضرب دون الحد تعزيرا»
و
در اثناء كلامش مىگويد:
«و لهذا قيل للتّأديب الذي هو دون الحد تعزيرا، لأنه يمنع الجانى أن
يعاود الذنب.»[3]شريف جرجانى
هم در تعريفات خود، تعزير را به معناى تأديب دانسته است. همچنين فيّومى در مصباح المنير و جوهرى در صحاح اللّغة به اين معنا
اشاره نمودهاند. اين لفظ همچنين به معناى «تعظيم و احترام» نيز آمده است؛ لذا همان
گونه كه جوهرى در صحاح بدان اشاره نموده، از اضداد به شمار مىآيد.[4] راغب اصفهانى تعزير را به معناى «نصرت و يارى نمودن» گرفته است؛[5]از جمله، در آيهى 9 از سوره فتح«وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ»و آيه 12 از سوره مائده«وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ». سپس اضافه مىكند كه معناى تأديب از همين جا سرچشمه مىگيرد؛ زيرا
ادبكننده (تعزيرگر) در مقام يارى نمودن بزهكار بر آمده و وى را
از آنچه به زيان اوست دور مىدارد.
آنگاه
در ادامه مىافزايد: «يارى نمودن
بر دو گونه است؛ يا زيان را از شخص دور مىكند و يا اينكه وى را از زيان رساندن
بازمىدارند. چنانچه در
حديثى از[1] اصل التعزير المنع و الرد ... و لهذا قيل للتأديب هو دون الحد تعزير، لانه يمنعالجانى أن يعود الذنب.
[2] ابن اثير، النهايه فى غريب الحديث، ج 3،ص 228.
[3] ابن منظور، لسان العرب، ج 4، ص 562.
[4] نك:فرهنگهاىفوق، ذيل تعزير.
[5] راغب اصفهانى، المفردات، ص 345.