responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قواعد فقه نویسنده : محقق داماد‌، سيد مصطفى    جلد : 2  صفحه : 215

1. پدر طفلى كه شير خورده نمى‌تواند با اولاد صاحب اللبن، اعم از نسبى يا رضاعى، ازدواج كند و چنانچه صاحب اللبن از زن ديگرش فرزندى داشته و يا پدر رضاعى دخترى باشد، پدر طفلى كه شير خورده نمى‌تواند با بچه‌هاى صاحب اللبن ازدواج كند؛ زيرا خواهران بچه‌ها، خواهران فرزندان او محسوب مى‌شوند و خواهر فرزند در حكم فرزند است و بر پدر حرام خواهد بود. [1] مستند اين فتوا اخبارى است كه به سند صحيح به تحريم تصريح كرده‌اند و در آنها آمده است كه اين گونه اطفال حكم ولد صاحب اللبن را دارند. [2]
2. پدر مرتضع نيز نمى‌تواند با اولاد مرضعه ازدواج كند؛ خواه اين اولاد نسبى باشند، خواه رضاعى و اعم از آنكه اين اولاد فرزند صاحب اللبن باشند و يا منسوب به صاحب اللبنى ديگر. مستند اين فتوا، صحيحۀ عبد الله بن جعفر است. او به حضرت رضا (ع) نوشته است: «اگر زنى فرزندى را شير دهد، آيا ازدواج با دختر اين زن براى مرد حلال است يا نه؟ و حضرت فرموده‌اند: «خير، براى آن مرد حلال نيست». [3]
تكمله: تشكيل بانك شير مادران از نظر فقه اسلام
با توجه به اهميت شير مادر براى تغذيه كودكان و برترى آن بر ساير غذاها، كشورهاى غربى به تشكيل بانك شير مادران اقدام كرده‌اند. در اين باره از سوى برخى كشورهاى اسلامى از آكادمى فقه اسلامى جدّه- وابسته به سازمان كنفرانس اسلامى- در مورد تشكيل اين گونه مراكز از نظر شرعى استفتا به عمل آمد و آكادمى مزبور در جلسه مورخ 10 الى 16 ربيع الثانى 1406 ه‌ (مطابق با 22- 28 دسامبر 1985) پس از بحث و گفتگو اقدام به صدور بيانيه‌اى كرد كه در آن آمده است:
1. تشكيل بانك شير مادران تجربه‌اى است كه ملتهاى غربى بدان دست زده و سپس با آثار و نتايج منفى آن مواجه شده‌اند؛
2. اسلام رابطه رضاعى را همچون رابطۀ نسبى مى‌داند و به اجماع مسلمانان،
[1] جواهر الكلام؛ ج 29، ص 314.
[2] ر.ك.: وسائل الشيعة؛ ج 14، ص 306- 307.
[3] ر.ك.: همانجا.
نام کتاب : قواعد فقه نویسنده : محقق داماد‌، سيد مصطفى    جلد : 2  صفحه : 215
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست