بنىقَيْنُقاع مهران اسماعيلى بنىقَيْنُقاع: از قبايل يهودى يثرب آنان به جهت مخالفتهايشان با پيامبر همچون دو
قبيله يهودى ديگر (بنىقريظه و بنىنضير) اخبارشان به طور گستردهاى در منابع آمده
است. درباره تبار بنىقينقاع اطلاع قابل توجهى وجود
ندارد. تنها هنگامى كه سخن از اسلام آوردن يكى از ايشان يعنى عبدالله بن سلام به
ميان مىآيد، نسب وى را به حضرت يوسف عليه السلام يا بنىاسرائيل (فرزندان يعقوب)[1] مىرسانند.
به نظر ابوالفرج، از آنجا كه عربها به نسب خود اهميت مىدادهاند و وى نتوانسته
براى بنىقينقاع سلسله نسبى بيابد، بايد آنان را در شمار قبايل غير عرب در نظر
گرفت.[2] وى در بخش ديگرى از كتابش آنان را اسرائيلى (از تبار حضرت
يعقوب) برشمرده است.[3] استدلال ابوالفرج براى اثبات تبار اسرائيلى
بنىقينقاع پذيرفتنى نيست، زيرا به باور عمده محققان، فرهنگ يهوديان يثرب، فرهنگى
عربى بود و طبيعتاً آنان نيز به نسب اهميت مىدادند و براى خلأ نسب نامه ايشان
بايد دلايل ديگرى جست، از اين رو و با توجه به اينكه بسيارى از يهوديان يثرب
عربتبار بودند (ظ اوس و خزرج) براى اثبات تبار اسرائيلى ايشان شواهد موجود كافى
نيست تا بتوان از هجرت، زمان وعلل آن سخن گفت. در اين زمينه قبايل يهودى ديگر
وضعيت بهترى دارند. (ظ بنىنضير، بنىقريظه) گفته شده كه بنىقينقاع پيش از مهاجرت اوس و
خزرج در يثرب مستقر شده بودند.[4][1] . الاستيعاب، ج 3، ص 922؛ الطبقات، ج 2،ص 353؛ اسدالغابه، ج 3، ص 176
[2] . الاغانى، ج 3، ص 110
[3] [4] 3-. همان، ج 22، ص 113