responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اعلام القرآن نویسنده : فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 359
كاروانهاى تجارى و غارت اموال حجاج موجب شده بود كه در ميان برخى قبايل به اهل سَلَّه (دزد) [1] و سُرّاق الحَجيج‌ [2] مشهور شوند.
با وجود تفكر صحرانشينى در ميان غفاريها [3] كسانى از ايشان به آيين جاهلى پشت كرده بودند. چنان‌كه ابوذر موحد بود [4] و آبى اللحم غفارى از خوردن گوشتهايى كه براى بتان قربانى مى‌كردند اجتناب مى‌كرد. [5]
غفاريها با يهود خيبر [6] و بنى‌اسلم‌ [7] همپيمان بودند، به گونه‌اى كه نام غفار در بسيارى از گزاره‌هاى تاريخى با نام اسلم همرديف است. در منابع از برخى جنگهاى آنان ياد شده است: روح عصبيت، فخرفروشى و عزت‌طلبىِ ابو منيعه غفارى موجب شد تا با خواندن رجزى در بازار عُكاظ خود را عزيزترِ عرب معرفى كند و از مخالف گفتارش بخواهد پاى وى را قطع كند. اين امر سبب بروز جنگ جاهلىِ فِجارِ دوم و به قولى فجار اول‌ [8] شد و به فِجار فخر يا فِجار رِجْل مشهور گرديد. بر پايه شعرى دو تيره فراس و غفار از قبيله كنانه در نبرد اتْم (موضعى در ديار بنو سليم يا عراق) نيز شركت داشتند. [9] به گفته ابوعمرو شيبانى، ميان غفار و بنوليث (از ديگر قبايل كنانى) نيز نبردى رخ داد كه به پيروزى بنو ليث انجاميد. [10]
[1] . دلائل النبوه، ج 3، ص 194
[2] . تاريخ المدينه، ج 1، ص 363
[3] . مسند ابى يعلى، ج 1، ص 383
[4] . الطبقات، ج 4، ص 222
[5] . اسد الغابه، ج 1، ص 147
[6] . المغازى، ج 2، ص 702
[7] . سيرة النبى (ص)، ج 4، ص 529
[8] . المنمق، ص 161
[9] . معجم ما استعجم، ج 1، ص 104
[10] . الاغانى، ج 21، ص 21
نام کتاب : اعلام القرآن نویسنده : فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 359
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست