از امام باقر و امامصادق
عليهما السلام[1] آن را تأييد مىكند، همسر ابراهيم
ساره، از ابتدا با وى در اين سفر همراه بوده است، از آيه 100 صافات/ 37: «ربّ هب لِى مِن الصَّلحين»
كه در آن ابراهيم عليه السلام از خداوند درخواست فرزند شايسته كرده[2] نيز همين استفاده شده است. به
گفتهاى، گروهى از ايمان آورندگان به ابراهيم عليه السلام نيز با او هجرت كردند.[3] در اين كه منزلگاهنهايى
ابراهيم عليه السلام در اينهجرت شام بوده، گويا ترديدى وجود ندارد. مقصود از شام، سوريه بزرگ
است كه شامل سوريه فعلى، لبنان، اردن و فلسطين مىشود؛[4] به همين دليل، مقصد ابراهيم را شام،[5] ارض مقدّس[6] فلسطين،[7]
بيتالمقدّس،[8] رمله،[9] سبع فلسطين[10] (دومنطقه در نزديكى بيتالمقدّس) و شكيم (نابلس)[11] نيز ياد كردهاند؛ بنابراين، هجرتگاه
حضرت، فلسطين بوده و اين مطلب از آيه «و نَجَّينهُ و لوطاً
إِلَىالأَرضِ الَّتى برَكنا فيها لِلعلَمين»
(انبياء/ 21، 71) كه هجرتگاه ابراهيم را سرزمين مبارك ياد كرده، به ضميمه آيه «... إِلَى المَسجِدِ الأَقصَا الَّذِى برَكنا حَولَه ...» (اسراء/ 17، 1) كه بيتالمقدّس را مبارك خوانده نيز استفاده مىشود.[12] از ابن عبّاس چنين نقل شده: با توجّه
به اينكه در آيه «إِنَّ أَوَّلَ بَيتٍ وُضِعَ لَلنّاسِلَلَّذِى بِبَكَّةَ
مُبارَكاً ...» (آلعمران/ 3، 96) مكّه نيز مبارك ناميده شده، هجرت ابراهيم عليه
السلام به مقصد مكّه بوده است.[13] به گفتهاى، ابراهيم عليه السلام ابتدا به «حران» رفته، مدّتى در
آنجا اقامت گزيد؛ سپس در هجرتى دوباره از حران، رهسپار فلسطين شد[14] تا آنجا كه برخى، احتجاج با[1]. الكافى، ج 8، ص370- 371 [2]. الميزان، ج 7، ص216 [3]. قصص الانبياء،راوندى، ص 110؛ بحار الانوار، ج 12، ص 384 [4]. فرهنگ فارسى، ج 5،ص 821 [5]. جامعالبيان، مج11، ج 20، ص 174؛ الكشاف، ج 3، ص 126؛ الميزان، ج 14، ص 303 [6]. مجمعالبيان، ج 7،ص 89، الدر المنثور، ج 5، ص 643؛ الميزان، ج 7، ص 151 [7]. الكشاف، ج 3، ص126؛ تفسير قرطبى، مج 13، ج 21، ص 225؛ منشور جاويد، ج 11، ص 259 [8]. قصصالانبياء، ابنكثير، ص 108؛ اثبات الوصيه، ص 41 [9]. الطبقات الكبرى، ج1، ص 40 [10]. عرائس المجالس، ص69؛ جامعالبيان، مج 10، ج 17، ص 61 [11]. اعلام القرآن، ص23 [12]. منشور جاويد، ج11، ص 259 [13]. مجمعالبيان، ج7، ص 99؛ جامعالبيان، مج 10، ج 17، ص 62 [14]. جامعالبيان، مج10، ج 17، ص 61؛ تفسير قرطبى، ج 17، ص 225 و مج 15، ج 23، ص 65؛ اعلام القرآن، ص23