يُزَكّى مَن يَشاءُ ولا يُظلَمونَ فَتيلا/ آيا به
كسانى ننگريستى كه خويشتن را به پاكى مىستايند و حال آنكه خداست كه هر كه را
بخواهد پاك مىگرداند و به اندازه رشته هسته خرمايى ستم نشوند». گفته شده: زن و مردى از يهوديان خيبر مرتكب
زنا شدند و براساس تورات بايد سنگسار مىشدند؛ ولى چون از موقعيت بالايى برخوردار
بودند به اميد تغيير حكم به داورى نزد پيامبر آمدند؛ اما پيامبر نيز حكم به سنگسار
كرد و اعتراض بحرى بن عمرو و ديگران را برانگيخت؛ پيامبر صلى الله عليه و آله
فرمود: به داناترين خود به تورات مراجعه كنيد تا بدانيد من بر اساس آن حكم
كردهام. آنها پيشنهاد پيامبر را پذيرفتند و متن تورات را ملاك قرار دادند و عالمى
يهودى معروف به ابن صوريا را جهت تطبيق حكم با تورات معرفى كردند و چون رسوا شدند
باز بر سخن خود پافشارى كردند[1]: «الَم تَرَ الَى
الَّذينَ اوتوا نَصيبًا مِنَ الكِتبِ يُدعَونَ الى كِتبِ اللَّهِ لِيَحكُمَ
بَينَهُم ثُمَّ يَتَوَلّى فَريقٌ مِنهُم وهُم مُعرِضون/ آيا كسانى را كه
بهرهاى از كتاب دارند نديدى كه چون به كتاب خدا خوانده شوند تا ميانشان داورى كند
گروهى از آنها پشت مىكنند، در حالىكه از حكم خدا رويگرداناند». (آل عمران/ 3، 23) منابع تفسير القرآن العظيم، ابنابى حاتم؛ التكميل و
الاتمام لكتاب التعريف و الاعلام؛ جامع البيان عن تأويل آىالقرآن؛ الدرالمنثور فى
التفسير بالمأثور؛ روض الجنان و روح الجنان؛ زاد المسير فى علم التفسير؛ السيرة
النبويه، ابن هشام؛ مجمعالبيان فى تفسير القرآن؛ معالم التنزيل فى التفسير والتأويل،
بغوى؛ المغازى.[1] . مجمعالبيان، ج 2، ص 722- 723