همچنان كليددار و پردهدار كعبه باقى ماندند.
رسولخدا صلى الله عليه و آله روز فتح مكه پس از تطهير كعبه از بتها و پليديها
كليد كعبه* را به عثمان بن طلحه عَبْدَرى داد.[1] به قول ابن
حزم آنان تا قرن پنجم همچنان كليددار كعبه بودند و گويا هنوز هم اين منصب را دارند[2]، بنابراين
آنان قبل و بعد از اسلام جايگاه دينى خود را حفظ كردند. هيچ پردهاى از كعبه بدون
حضور آنان عوض نشد و هيچ بزرگى و پادشاه و امير و خليفهاى پاى به درون كعبه
ننهاد، مگر آنكه يك تن عبدرى قفل كعبه را براى وى گشود.[3] منصب حجابت
در دست بنىعثمان بن عبدالدار بود. پس از آنكه قريش كعبه را در پى جارىشدن سيل
بازسازى كرد و حجرالاسود به دست رسول خدا صلى الله عليه و آله نصب شد،[4] قريش كه
معمولًا براى گفتوگو در اطراف كعبه مىنشست، بر سر محل نشستن قبايل به منازعه
پرداختند و سرانجام با قرعهكشى جاى هر قوم و قبيله تعيين و در اين تقسيم قسمت حجر
اسماعيل سرتاسر سهم بنى عبدالدار شد![5] از نشانههاى جايگاه والاى دينى و سياسى بنى
عبدالدار نامگذارى يكى از درهاى مسجدالحرام به نام تيرهاى از آنان و آن باب
«بنىشيبه» است.[6] اين نامگذارى در دوران جاهليت بوده و در عصر اسلامى نيز
همچنان حفظ شده است. گويند: رسول خدا بتهاى كعبه را شكست و نزد باب بنىشيبه دفن
كرد.[7] در روايات فقهى ورود از باب بنىشيبه مستحب دانسته شده
است.[8] جايگاه سياسى- نظامى بنى عبدالدار پس از قصى بن كلاب مهمترين مناصب سياسى و
نظامى مكه و قريش يعنى رياست[1] . النسب، ص 204؛ انساب الاشراف، ج 9، ص403
[2] . جمهرة انساب العرب، ص 127
[3] . اخبار مكه، ج 1، ص 109
[4] . الكافى، ج 4، ص 218؛ اخبار مكه، ج 1،ص 159
[5] . الطبقات، ج 1، ص 116؛ السيرةالنبويه،ج 1، ص 195
[6] . الطبقات، ج 1، ص 146؛ البدايةوالنهايه، ج 2، ص 366
[7] . مستدرك سفينة البحار، ج 10، ص 481؛كشف اللثام، ج 1، ص 341
[8] . الكافى، ج 4، ص 218؛ ج 8، ص 288؛ منلا يحضره الفقيه، ج 2، ص 530؛ وسايل الشيعه، ج 13، ص 206