responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اعلام القرآن نویسنده : فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 277
رويارويى بنى‌حارثه و بنى‌حارث و رقابت و فخرفروشى آنها نسبت به يكديگر وجود ندارد و به نظر مى‌رسد اين‌گونه روايات نوعى فرافكنى باشد تا برخى مذمتهاى قرآنى را كه مخاطب آن قبايل قريشى‌اند متوجه قبايل انصارى بداند.
در آخرين درگيرى كه ميان قبايل اوسى و خزرجى رخ داد (نبرد بُعاث)، بنى‌حارثه از ديگر اوسيان كناره گرفتند و به خزرجيان اعلام بى‌طرفى كردند و حاضر شدند به درخواست خزرجيان (قدرت برتر يثرب در آن عهد) مبنى بر به گروگان سپردن 10 تن از بنى‌حارثه جهت تضمين بى‌طرفيشان تن در دهند. [1]
بنى‌حارثه و پيامبر صلى الله عليه و آله‌
درباره نخستين مسلمانان بنى‌حارثه مى‌توان از ظهير بن نافع، ابو برده و نهير بن هيثم ياد كرد كه در پيمان عقبه دوم با پيامبر بيعت و از وى حمايت كردند [2] در آن پيمان 60 خزرجى و 12 اوسى حضور داشتند.
درباره زمان گسترش اسلام در ميان بنى‌حارثه اطلاع كافى در اختيار نيست و در منابع رجالى و تاريخى نيز كمتر از نام اعضاى آن ياد شده است. برخى شخصيتهاى ايشان پس از جنگ احد اسلام آوردند [3] و برخى بزرگان ايشان همچون اوس بن قيظى به جهت عملكردش در خندق منافق خوانده شده‌اند. [4] (ظ اوس بن قيظى) در برخى گزارشها از نابودى بتهاى بنى‌حارثه سخن به ميان آمده‌ [5]؛ امّا مشخص نيست كه اين حادثه، در چه زمانى از دوره‌ [6] مدنى روى داده است. با توجه به نفوذ آيين يهود در اين قبيله و همچنين همپيمانى اوسيان با قبايل يهودى چون بنى‌قريظه و بنى‌نضير [7] به نظر مى‌رسد گسترش اسلام در اين قبيله با كندى و تأخير مواجه شده باشد.
[1] . الاغانى، ج 17، ص 127؛ الكامل، ج 1، ص681
[2] . سيرة النبى صلى الله عليه و آله، ج 2،ص 312
[3] . الاستيعاب، ج 4، ص 25
[4] . الاصابه، ج 1، ص 305
[5] . الطبقات، ابن سعد، ج 3، ص 450؛الاصابه، ج 7، ص 222
[6] . جامع‌البيان، مج 11، ج 21، ص 163-164؛ المغازى، ج 2، ص 416؛ المحبر، ص 469
[7] . الاغانى، ج 17، ص 124
نام کتاب : اعلام القرآن نویسنده : فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 277
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست