براى راسختر شدن ايمان بنىاسرائيل اجساد همه
لشكريان فرعون را در دريا غرق كرد؛ ولى جسد فرعون را به ساحل آورد تا حقارت او
روشن شود و بنىاسرائيل در مرگ او ترديدى نكنند[1]؛ امّا آنان
به رغم ديدن چنين معجزاتى پس از نجات باز به بتپرستى روى آوردند. (اعراف/ 7، 138) برخى آيات شمار معجزات الهى براى بنى اسرائيل
را 9 تا ذكر كرده است: «و لَقَد ءاتَينا موسى تِسعَ ءايتٍ بَيّنتٍ فَسَل
بَنىاسرءيلَ». (اسراء/ 17، 101) مفسران درباره اين 9 نشانه اختلاف كردهاند. علامه
طباطبايى با اعتقاد به اينكه مجموع معجزات بيش از 9 تاست، ذكر اين تعداد معجزه را
به احتمال اشاره به معجزات موسى عليه السلام براى دعوت فرعون دانسته است.[2] برخى با
استناد به روايتى از امام صادق عليه السلام اين نشانهها را عصاى* موسى عليه
السلام، طوفان*، بلاى ملخ، بلاى قورباغه*، بلاى خون* شدن رودها و درياها، بردن كوه
طور بر فراز سر آنان، نزول مَنّ و سَلْوى و شكافته شدن دريا ذكر كردهاند.[3] در برخى از
تفاسير ديگر، اين موارد با اندكى تفاوت بيان شده است.[4] عوامل سرزنش بنىاسرائيل در قرآن بنىاسرائيل افزون بر عهدين در قرآن كريم نيز
بارها مذمت شدهاند. اين ملامتها به علل ذيل صورت گرفته است: 1. پيمانشكنى: پيمانهايى كه خداوند
از بنىاسرائيل گرفت، دست كم در 10 آيه ياد شده است. مهمترين آنها را پيمان مبنى
بر ايمان به تورات و عمل به آموزههاى آن دانستهاند[5]: «و اذ
اخَذنا ميثقَكُم و رَفَعنا فَوقَكُمُ الطّورَ خُذوا ما ءاتَينكُم بِقُوَّةٍ
واذكُروا ما فيهِ لَعَلَّكُم تَتَّقون». (بقره/ 2، 63 و نيز ر. ك: آيه 93)
برخى گفتهاند: به سبب انكار تورات به وسيله گروهى از بنىاسرائيل، خداوند كوه طور
را بر فراز سر آنان قرار داد و از آنان[1] . تفسير قمى، ج 1، ص 344؛ جامعالبيان،مج 7، ج 11، ص 215؛ روضالجنان، ج 10، ص 198
[2] . الميزان، ج 13، ص 218
[3] . البرهان، ج 3، ص 597
[4] . تفسير قمى، ج 2، ص 28؛ تفسير عياشى، ج2، ص 318؛ التبيان، ج 6، ص 527
[5] . الكشاف، ج 1، ص 147؛ تفسير ابن كثير،ج 1، ص 108- 109