ادريس عليه
السلام ابوالفضل روحى ادريس عليه السلام: پيامبرى در عصرى بين آدم
و نوح عليهما السلام در قرآن كريم نام «ادريس» دو بار به صورت صريح
آمده است: در آيه 56 مريم/ 19 وى را پيامبرى بسيار راستگو كه خداوند او را به
جايگاهى والا برده دانسته است، و در آيات 85- 86 انبياء/ 21 نام او در شمار چند
پيامبر ديگر كه همه آنان از صالحان و صابران بودهاند، ديده مىشود. طبق برخى از قرائتهاى شاذ آيات 123 و 130
صافات/ 37 نيز درباره ادريس خواهد بود.[1] بيشتر لغويان «ادريس» را واژهاى عربى و از
مادّه «درس» مشتق دانسته و وجه اين نامگذارى را كثرت دانش يا ممارست او بر آموزش،
ذكر كردهاند؛[2] اگرچه برخى به اشتقاق آن از مادّه «دروس» به معناى پنهان
شدن، معتقد بوده و علّت آن را پنهان شدن ناگهانى ادريس بيان نمودهاند.[3] در برابر ديدگاه پيشين، بعضى آن را واژهاى
عجمى و غير منصرف شمردهاند.[4] آن گونه كه از بيشتر كتابهاى تاريخى، تفسيرى
و ... بر مىآيد، «ادريس» همان «اخنوخ» يا خنوخ، و خنوع است كه نزد اهلكتاب، يكى
از پيامبران پيش از نوح بوده و كتابهاى فراوانى به او نسبت داده شده است.[5] در روايتى، اباذر از رسول خدا صلى الله عليه و
آله نقل مىكند: 4 نفر از انبيا: آدم، شيث، اخنوخ عليهم السلام،[1]. التفسير الكبير، ج 26، ص 161؛روحالمعانى، مج 13، ج 23، ص 203؛ الميزان، ج 17، ص 159 [2]. لسان العرب، ج 4، ص 329؛ مجمعالبيان،ج 6، ص 802 [3]. لغتنامه، ج 1، ص 1325؛ اعلام قرآن، ص100 [4]. تاجالعروس، ج 8، ص 283؛ الكشاف، ج 3،ص 23؛ مجمعالبحرين، ج 4، ص 70 [5]. مجمعالبيان، ج 6، ص 801؛ فصوص الحكم،ج 2، ص 44- 45؛ بحار الانوار، ج 11، ص 281- 282