و مَلكَتِهِ وكُتُبِهِ ورُسُلِهِ واليَومِ
الأخِرِ فَقَد ضَلَّ ضَللا بَعيدا». 3. بنابه روايتى، چون اين عده اسلام را
پذيرفتند، ديگر يهوديان گفتند: اينان از فرومايگان ما بودند و گرنه آيين خود را
رها نمىكردند. آيه 113 آلعمران/ 3 در تأييد اين دسته از مسلمانان نازل شد و آنان
را با ديگر يهوديان غير قابل مقايسه دانست[1]: «لَيسوا سَواءً مِن اهلِ الكِتبِ امَّةٌ
قامَةٌ يَتلونَ ءايتِ اللَّهِ ءاناءَ الَّيلِ و هُم يَسجُدون همه اهل
كتاب يكسان نيستند؛ طايفهاى از آنها در دل شب به تلاوت آيات خدا و نماز و اطاعت
حق مشغولاند». 4. «الَّذينَ ءاتَينهُمُ الكِتبَ
يَتلونَهُ حَقَّ تِلاوتِهِ اولكَ يُؤمِنونَ بِهِ ومَن يَكفُر بِهِ فَاولكَ هُمُ
الخسِرون» (بقره/ 2، 121) بر اساس اين آيه، فقط يهوديانى كه به درستى بر اساس
تورات عمل مىكنند، به آن ايمان دارند؛ ولى ديگر يهوديان زيان خواهند كرد. بنا به روايتى از ضحّاك، آيه درباره يهوديان
مسلمان شده چون اسد بن كعب، برادرش و جمعى ديگر نازل شده است.[2] منابع اسباب النزول، واحدى؛ الاصابة فى تمييز
الصحابه؛ تفسير القرآن العظيم، ابنكثير؛ جامعالبيان عن تأويل آى القرآن؛
الدرالمنثور فى التفسير بالمأثور؛ مجمعالبيان فى تفسير القرآن؛ النكت والعيون،
ماوردى.[1]. جامعالبيان، مج 3، ج 4، ص 71؛الدرالمنثور، ج 2، ص 296 [2]. مجمعالبيان، ج 1، ص 374