responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 64

همچنين استفهام و تعجب و ندا- و قسم و تمنى و امر و نهى و دعا- و غير آن از اقوال كه در محاورات و مخاطبات بكار دارند- و بعضى مصنفان در اين موضع- بحصر و عد آن اصناف مشغول شوند- و بحث از آن در اين موضع نه مهم است و نه مفيد- بل بحث از آن بصناعاتى كه بعد از برهان و جدل آيد- مانند خطابت و شعر لايق‌تر بود- و از جمله اين تاليفها- آنچه بعلوم خاص‌تر است دو صنف است- تقييدى كه اقوال شارحه از آن صنف باشد- و خبرى كه اقوال جازمه از آن صنف باشد- و اقوال شارحه- خاص است بطرق اكتساب تصورات و اقوال جازمه- بطرق اكتساب تصديقات- و در اين مقالت- احوال اقوال جازمه بيان خواهيم كرد انشاء الله تعالى-.

گوئيم- قول جازم مشتمل بود بر اخبار امرى باثبات يا بنفى- و خاصيت خبر آنست كه- قابل تصديق و تكذيب بود بالذات چه ديگر اقاويل- مانند استفهام و ندا و غير آن- قابل تصديق و تكذيب نباشند- الا بعد از آن كه آن را- از مقتضاى آن صيغت بگردانند و با مفهوم اخبار برند- و تاليف تقييدى خود در قوت بمثابت مفردات الفاظ است- چه مفردى بجاى آن مؤلف بايستد- و آنچه بهرى متاخران گفته‌اند- كه تعريف خبر بتصديق و تكذيب- كه تعريف آن جز بتعريف صدق و كذب- كه مشتمل باشد بر معنى خبر ممكن نباشد- تعريف دورى است وارد نيست- چه در تعريفات لفظى- شايد كه لفظ مشتبه يا متنازع يا غريب را- بلفظى كه از اشتباه يا تنازع ايمن بود- يا مشهور بود تعريف كنند- و باشد كه بنسبت با دو كس يا دو حال- شبه دورى حادث شود- اما در حقيقت دور نبود- مثلا عين را- در موضع اشتباه با چشمه آب ببصر تعريف كنند- و بصر را در موضعى ديگر- اگر با بصيرت اشتباه افتد بعين تعريف كنند- و همچنين بنسبت با پارسى زبان- عين را بچشم تعريف كنند- و بنسبت با عربى زبان چشم را- بعين و امثال اين تعريفات دورى نبود-

نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 64
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست