responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 5

و چنانك نه هر مردمى نجارت تواند آموخت- نه هر مردمى صناعت منطق حاصل تواند كرد- و چنانك بنا در افتد كه مردمى كه نجارت ناآموخته- تختى نيك تواند تراشيد- بنا در افتد كه مردمى منطق ناآموخته- علمى مكتسب بر وجهى كامل حاصل تواند كرد- بل همچنانك بيشتر مردم كه نجارت ندانند- قادر باشند بر آنك چوبى بتراشند- اما واثق نباشند بانك- آن چوب بان تراشيدن باصلاح آيد يا نيايد بلك تباه شود- بيشتر مردم كه منطق ندانند- در معانى تصرفى توانند كرد- اما واثق نباشند بانك- از آن تصرف علمى حاصل شود يا نشود- بلك در حيرت بيفزايد يا در ضلالت افكند- و نه هر كه كارى كند- داند كه چه مى‌كند يا چه مى‌بايد كرد- بلك بسيار كسان باشند- كه در كارها شروع كنند بر سبيل خبط- و همچنين باشد حكم كسانى كه طلب علوم كنند- و بر صناعت منطق واقف نباشند-. پس علم منطق شناختن معنيهايى است- كه از آن معانى رسيدن بانواع علوم مكتسب ممكن باشد- و آنك از هر معنى بكدام علم توان رسيد- و دانستن كيفيت تصرف در هر معنى بر وجه مؤدى بمطلوب- و بر وجهى كه مؤدى نباشد بمطلوب- يا اگر مؤدى باشد نه چنان بود كه بايد- و صناعت منطق آن بود كه با شناختن معانى- و دانستن كيفيت تصرف- ملكه شدن اين دو فضيلت نيز مقارن باشد- چنانك بى‌رويت و فكرى اصناف معانى شناسد- و از انواع تصرفات متمكن بود- تا بر اكتشاف انواع علوم قادر بود- و از ضلالت و حيرت ايمن باشد- و بر مزال اقدام اهل ضلالت واقف-.

و اين قدر اشارتى است بتصور ماهيت علم منطق- و تنبيهى بر فائده آن بحسب امكان در اين موضع- چه احاطه بكنه آن بعد از تحصيل تمامى علم تواند بود- و چون معرفت مؤلفات بى‌معرفت مفردات ممتنع است- و رسيدن بمعانى- بى‌وقوف بر احوال الفاظ متعذر- ابتدا بمعرفت احوال مفردات- و كيفيت دلالت الفاظ بر معانى بايد كرد- و بعد از آن در بيان مقاصد شروع نمود- و بر جمله مدار اين علم بر نه مقالت است‌

نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 5
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست