responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 447

بحسب آراء جمهور اين افادت كند- پس جدل بالذات نافع بود در امور شركت- و متوجه بود بدو غرض- يكى تقرير و تاكيد اعتقاد نافع- و ديگر كسر و نقض غير نافع- و اول متعلق بمجيب بود و دوم بسايل- و اما منافع جدل بالعرض چند گونه بود- ا آنك صاحب اين صناعت مرتاض شود در اكتساب مقدمات- تا مقدمات بسيار بكم و پسنديده بكيف- در هر بابى ايراد تواند كرد- و متخرج شود در اقامت حجت بر مطالب علمى و غير علمى- ب آنك بقوت اين صناعت- از تاليف مقدماتى كه انتاج هر دو طرف كند- و تفحص حال هر يك تحصيل حق بتخصيص طرف موافق- و تزييف ديگر طرف ممكن بود- همچنانك از تفحص خواص و اعراض- تحصيل فصول توان كرد- ج آنك معرفت مشارك و مقابل هر چيزى- مفيد زيادت بصيرت بود- در معرفت آن چيز چه اقتضاء تميز كند- پس نظر در مواد و صور جدلى در برهان نافع بود- و به نظر در مقدمات اعم- تميز برهانى از غير برهانى دست دهد- د آنك متعلم چون در علم خاص تحقيق- مصادرات نتواند كرد- باشد كه جهل او بان مقتضى استيحاش و تنفر شود- و موجب حرمان او باشد از آن علم- و مقدمات جدلى چون افادت تصديقى كند- ازالت آن وحشت و نفرت كرده باشد- پس در تحصيل آن علم جهد كند- تا آنگاه كه بمرتبه تحقيق مصادرات رسد- ه آنك طالب غلبه را نيز در رسيدن بمطلوب نافع بود- و چون مقصود از جدل الزام غير است- لا محاله مشتمل بود بر نزاعى- و در اغلب احوال جدل را- باستعمال نوعى از عناد و احتيال احتياج افتد- خاصه آنجا كه راى نافع حق مطلق نبود- و بايراد مشهوراتى كه انتاج آن كنند- و دفع مشهورات و صادقاتى كه انتاج مقابلش كنند محتاج شود- و يا اگر حق بود- و ليكن اثباتش ببرهان بحسب ادراك جمهور متعذر بود- پس در نصرتش بمشهورات- تمحلى و مراوغتى بكار بايد داشت- و بضربى از لجاج محتاج شود- و لفظ جدل‌

نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست