و
آن را انولوطيقاء دوم خوانند و اين مقالت مشتمل است بر دو فن فن اول در برهان و دوم
در حد
فن
اول
در
كيفيت اكتساب تصديقات يقينى ببرهان هژده فصل است
فصل
اول
در
اشاره بانچه مطلوب است از علم برهان- و ذكر ديگر صناعات علمى و بيان شرف مرتبه برهان-
علم چنانك گفتهايم تصور است يا تصديق- و هر يكى مكتسب يا نامكتسب- اكنون مىگوييم
تصور چيزها يا تصورى تام بود- بر وجهى كه صورت ذهنى آن چيز- مطابق صورت خارجى باشد
بىهيچ تفاوت- يا تصورى غير تام بود بر وجهى كه صورت ذهنى نزديك بود- بصورت خارجى يا
شبيه بان- يا تصورى فاسد بود غير مطابق- و قسم اول يك نوع بيش نتواند بود- و ديگر اقسام
را انواع بسيار بود- مرتب بحسب قرب و بعد و وضوح و خفا- و چون اكتساب تصورات بواسطه
اقوال شارحه باشد- و اقوال شارحه يا مشتمل بر محمولات ذاتى و عرضى بود يا نبود- و هر
يكى را از آن ذاتى و عرضى اقسام است- بعضى خاص بموضوع كه اقتضاء تميز كند-