responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 34

مقالت دويم در مقولات عشره‌

و آن را قاطيغورياس خوانند نه فصل است‌

فصل اول در ابتداء سخن در مقولات‌

واضع منطق- افتتاح اين علم بايراد ذكر اجناس عاليه كرده است- كه آن را مقولات عشره خوانند- و هر چند راى متاخران آنست- كه بسبب آنك تعيين طبايع كليات- چه عالى و چه سافل- و اشارت باعيان موجودات چه جوهر و چه عرض- تعلق بصناعت منطق ندارد- و تحقيق مسائل اين نوع بر منطق نيست- و اشتغال باين مباحث در منطق- محض تعسف و تكلف باشد- اما شبهت نيست كه صناعت تحديد و تعريف- و اكتساب مقدمات قياسات- بى‌تصور مقولات كه اجناس عاليه‌اند- و تمييز هر مقوله از مقولهاى ديگر ممتنع باشد- و نيز وقوف بر اين فن- اقتدار بر ايراد امثله و نظاير در هر مسأله- بسهولت كه اسهل طرق ايضاح آنست فائده دهد- پس از اين جهت نكت و قواعد اين فن را- بر سبيل نقل و حكايت ذكر كرده‌اند- از جهت ارشاد مبتدى و حواله طالب تحقيق- خود با كتب اهل اين صناعت باشد و الله الموفق- و پيش از شروع در مقصود گوئيم- جمهور حكماء بر آن متفقند- كه معظم ماهياتى- كه عقول و اذهان را بان احاطتى تواند بود- در تحت اين ده مقوله محصور است- و بيرون امورى معقول كه عامتر از اين مقولات باشد- و لازم اكثر ماهيات بود- مانند وجود و وجوب و امكان- و يا چيزهائى كه مبادى و نهايات بعضى انواع بود- مانند وحدت و نقطه- و آنك هر يكى از آن نوع حقيقى‌اند- و ليكن در تحت جنس منطقى نيامده‌اند- چيزى ديگر از اعيان موجوداتى- كه بدلالت لفظى در ذهن متمثل تواند

نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 34
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست