responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : نورى همدانى، حسين    جلد : 1  صفحه : 612
س: موسيقى چه حكمى دارد؟ ج: نظر دين مقدس اسلام در برنامه‌هاى تربيتى خود اين است كه مسلمانان بر اساس زندگى اجتماعى و اخلاقى و فرهنگى و اقتصادى خود هميشه هدفهائى در رابطه با خودسازى و تحصيل كمالات انسانى و حفظ عزت و اقتدار و استقلال اسلامى داشته باشند و همواره در فكر تحصيل و تأمين آنها باشند بنابر اين هر عاملى كه افراد مسلمان را از خداوند غافل و از اين اهداف دور و بىخبر نگاه مىدارد و افكار آنها را در مسير شهوت حيوانى به كار مىاندازد و آنان را به جرگه مترفين و افراد عياش و جلف و بىدرد مىكشاند مخالف است.
و لذا هر آهنگى كه طرب‌انگيز و شهوت پرور باشد و افكار انسانها را از مسير هدفهاى مقدسى كه مذكور گرديد تغيير داده در خلاف آن جهت به حركت در بياورد و مناسب مجالس عياشى و گناه باشد حرام است.
و منظور از (غناء) كه در احاديث اهل بيت عصمت عليهم السلام حكم به تحريم آن شده است و آياتى از سوره‌هاى مباركه حج و فرقان و لقمان به آن تفسير شده است همين است كه مذكور گرديد.
و در تحقق غناء به اين معنا كه ذكر گرديد و گفته شد حرام است، گاهى كلمات نيز تأثير دارد مانند آهنگهائى كه با بعضى از تصنيف ها و غزلها توأم باشد و گاهى آن آهنگ ذاتا همين نقش دارد هر چند با خواندن قرآن و مراثى و دعا باشد و بالاخره لازم است صحنه زندگى مسلمان از اين قبيل آهنگها پاك و منزه باشد.
به اين نكته نيز بايد توجه داشته باشيم آنچه كه در فرهنگ اسلامى كه از قرآن مجيد و احاديث اهل بيت عليهم السلام گرفته شده آمده است كلمه غناء است كه ذكر گرديد و اما موسيقى كلمه لاتينى است و از كلمه (موزيك) گرفته شده است و با مسأله آلات لهو ارتباط دارد كه حكم آن در فرصت ديگر ان شاء الله تعالى بيان خواهد شد.
س: كف زدن چه حكمى دارد؟ ج: كف زدن به تنهائى حرام نيست ولى از ديدگاه اسلام مسلمانان بايد وقار و متانت خود و مجالس و مجامع خود را هميشه حفظ كنند و اعمال و حركاتى كه نشانگر جلف و سبك بودن است و وقار و عظمت و متانت آنها را خدشه‌دار مىسازد را كنار بگذارند.


نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : نورى همدانى، حسين    جلد : 1  صفحه : 612
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
فرمت PDF شناسنامه فهرست