- نظر به اينكه بعضى از افراد در اين شهر با خانقاه ارتباط مستقيم و
نزديكى دارند، و از طرفى بعضا معلم، مربى و كارمند مىباشند لذا نظر مباركتان را
پيرامون سؤالات ذيل بيان فرمائيد:
الف- نظر مباركتان راجع به عرفان اسلامى چيست؟
ب- آيا دراويش همان عرفاى صدر اسلام تاكنونند؟
ج- آيا طريقه اين دراويش صحيح است و مورد قبول است؟
د- آيا رفتن به خانقاه، مجاز است يا خير؟
ه- آيا عرفاى اسلامى با خانقاه ارتباطى دارند يا خير؟
ج
54- عرفان اسلامى عبارت از معرفت خداوند متعال و صفات ثبوتيه و سلبيه
او و معرفت پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و ائمه اطهار عليه السّلام و معرفت
معاد و سائر عقائد حقه است كه از آيات محكمه قرآن مجيد و احاديث معتبره ظاهرة
الدلالة استفاده مىشود به شرحى كه در كتب اعتقادات مانند اعتقادات صدوق رحمه
اللّه و علامه مجلسى اعلى اللّه مقامه و كتابهاى ديگر ايشان و ديگران مثل كفاية
الموحدين بيان شده است. و بيانات ديگرى كه از صريح يا ظاهر آيات كريمه و احاديث
شريفه معتبره اقتباس نشده باشد، مورد اعتماد نيست. و غير از طريقه متشرعه و مراجعه
به فقها و تقليد از آنها در مسائل و احكام فرعى، اگر شخص خود مجتهد يا عالم به
احتياط نباشد، طريقه ديگر موجب نجات نيست و سالك آن در هلاكت است. و رفتن به
خانقاه و عمل به آداب و اوراد و ترتيباتى كه در كتابهاى علماى حاملين علوم اهل بيت
عصمت و روات احاديث آنها نباشد، بدعت است.
س 55
- يك دسته از جوانها پيروى از رضا على شاه و آنهائى كه در بيدخت
گناباد هستند مىكنند پدران و مادران راضى نيستند، بنده بسيار نصيحت كردم، قبول
كردند هر چه حضرت آية اللّه العظمى گلپايگانى دستور فرمايند عمل شود.