- آيا عدم رعايت مقررات مجعوله، براى رانندگى، باعث تغيير در نحوه
قتل مىشود، مثلا قتلى كه با رعايت موازين، خطائى است به واسطه عدم رعايت، تفريط،
حساب شده و تبديل به عمد يا شبه عمد مىشود يا نه؟
ج
- اگر مقررات مجعوله، مطابق مقررات اسلام است خلاف آن اسباب تغيير
مىشود و الّا خير.
س 120
- زنى مىخواهد وضع حمل كند پزشك متخصص تشخيص داده كه بايد يا بچّه و
يا مادر به وسيله عمل جرّاحى يا طريقه ديگر كشته شود تا يكى از آنها سالم بماند
ولى بدون عمل هر دو مىميرند و با عمل، يكى از آنها زنده مىماند در اين صورت عمل
جرّاحى جايز است يا خير؟
ج
- قتل نفس هيچ كدام جايز نيست.
س 121
- در مواردى كه در اثر تصادف شخصى كشته مىشود و كاردانهاى فنّى
تقصير را صد در صد با مقتول مىدانند و از گفته آنان نيز اطمينان حاصل مىشود آيا
ديه تعلق مىگيرد يا خير؟ و بر فرض تعلق بر قاتل است يا بر عاقله؟
ج
- در فرض سؤال اگر تصادف نحوى باشد كه راننده هيچ گونه تقصيرى نداشته
و جلوگيرى از تصادف ممكن نبوده نه عاقله ضامن است و نه راننده و لكن اگر جلوگيرى
از تصادف ممكن بوده و راننده جلوگيرى نكرده راننده قاتل است هر چند مقتول نيز
تقصير كرده باشد و ديه و يا قصاص متوجه او است.