12- إذا حكم الحاكم بثبوت دين على الواجد لأدائه و امتنع عن
الاداء جاز للحاكم حبسه.
13- عن على بن الحسين عليهما السلام فى الرجل يقع على اخته قال يضرب
ضربة بالسيف بلغت منه ما بلغ فان عاش خلد فى السجن حتى يموت.
14- إن عليا عليه السلام كان إذا اخذ شاهد زور فان كان غريبا بعث به
إلى حيه و إن كان سوقيا بعث به إلى سوقه فطيف به ثم يحسبه أياما ثم يخلى سبيله.
س 81
- لو حبس المتّهم او جرّد او هدّ فاقر لشيء يوجب الحدّ هل يجرى
الحدّ عليه ام لا؟
ج
- من اقرّ عند الحبس او التخويف او التّجريد او التهديد لم يلزم عليه
الحدّ.
تعزير و لواحق
س 82
- هر گاه زيدى عمرو را متّهم بقتل مسلمى نمايد و آبروى خانوادهاى را
هتك نمايد و بعد ثابت گردد كه مورد اتّهام كذب و غرض ورزى بوده است خواهشمند است
حكم مفترى را از نظر شرع مقدّس بيان فرمائيد.
ج
- چنانچه ثابت شود كه زيد عمرو را عمدا متّهم به قتل نموده با اين كه
مىدانسته او قاتل نيست يا شكّ داشته فعل حرام مرتكب شده و مستحق تعزير است لكن
اگر احتمال داده شود كه زيد در نظر خود عمرو را قاتل مىدانسته و با اين اعتقاد
نسبت قتل داده و بعد كشف خلاف شده نه معصيت كرده و نه تعزير دارد.
س 83
- زوجه از زوج تمكين نمىكند، حاكم حكم به تمكين نموده باز تمكين
نمىكند، آيا حاكم شرع مىتواند بعنوان مرتكب گناه او را تعزير نمايد يا نه؟
ج
- بر حسب آيه كريمه خود زوج مىتواند با عدم تمكين زوجه به حدى كه
موجب ديه نگردد او را بزند و جواز تعزير حاكم در مثل اين صورت محل تأمّل است.
س 84
- در شرب خمر و امثال آن كه حدّ شرعى دارد اگر گناه، در انظار عموم
مردم واقع شود علاوه بر حدّ شرعى، براى وقوع جرم در انظار مردم مىتوان مجرم را
تعزير نمود
ج
- در فرض سؤال، بيش از حدّ شرعى تعزير ندارد.
س 85
- زنى را كه بدون رعايت حجاب شرعى، در انظار ظاهر مىگردد آيا بدون
احراز اصرار وى بر گناه، مىتوان تعزير كرد يا خير؟