- هر گاه حيوان پس از ذبح شرعى در آب بيفتد و بميرد حلال است يا
حرام.
ج
- بعد از اين كه ذبح شرعى در حال حيات حيوان بر او واقع شد شرط نيست
كه خروج روحش به سبب همين ذبح باشد بنا بر اين اگر پس از ذبح در آب يا آتش بيفتد
يا از بلندى سقوط كند يا امور ديگرى مانند اينها واقع شود و پس از آن بميرد اقوى
حليت آن است.
س 973
- هر گاه حيوان بنحو شرعى تذكيه شود و پس از آن بچه از شكمش زنده
بيرون آيد و قبل از تذكيه بميرد آيا حلال است يا حرام با توجه به اين كه بمقدار
تذكيه وقت نبوده است.
ج
- در فرض سؤال آن بچه ميته و حرام است.
س 974
- آيا در موقع ذبح حيوانات بطرف قبله، لازم است حيوان به نحوه خاصى
مثلا به پهلوى راست خوابانده شود يا خير.
ج
- لازم نيست و فرق نمىكند كه ذبيحه را به پهلوى راست بخوابانند يا
به پهلوى چپ.
س 975
- هر گاه گوشت حيوان حلال گوشت در بازار مسلمين از دست مسلم گرفته
شود آيا در حليت آن تفاوتى بين اين كه از شيعه بگيرد يا از اهل تسنن هست يا نه با
توجه به اين كه ممكن است بعض شروطى را كه شيعه در تذكيه حيوان لازم مىدانند اهل
تسنن لازم ندانند مثلا ذبائح اهل كتاب را حلال بدانند يا قطع حلقوم تنها را كافى
بدانند.
ج
- در فرض سؤال تفاوتى بين شيعه و اهل سنت نيست و مأخوذ از يد مسلم
حلال است لكن بشرط اين كه آخذ احتمال بدهد كه در آن چه مىگيرد شرائط ذبح مطابق
مذهب شيعه رعايت شده اگر چه مأخوذ منه رعايت آن را لازم نمىدانسته است