- تلقيح نطفه به حليله خود در صورتى كه خود زوج متصدى باشد اشكال
ندارد اولاد حلال زاده و بهر دو ملحق است و توارث بين آنها هست و تلقيح نطفه اجنبى
به اجنبيه بنظر حقير جايز نيست و در مسأله توارث احتياط به مصالحه با ساير ورثه
ترك نشود بلى در صورتى كه با جهل به مسأله اين عمل انجام شده ظاهر آنست كه حكم ولد
شبهه را دارد و اولاد در حكم حلال زاده است در توارث و ساير جهات.
س 497
- با وجود حرمت مجامعت با زن حائض و يا محرم چنانچه در همان حال حرمت
نطفه منعقد شود آيا عنوان حرام زاده در باره او صدق مىكند يا خير.
ج
- حرام زادهاى كه در ولد الزنا صادق است باين ولد صادق نيست.
س 498
- پسر و دخترى كه قصد ازدواج با يكديگر داشتهاند ملاعبه مىنمايند و
بدون دخول منى جذب مىشود و دختر حمل برمىدارد آيا با اين حال اگر با يكديگر
ازدواج نمايند صحيح است و آيا اين بچه با اقارب خود محرم است و آيا توارث بين آنها
هست يا خير.
ج
- در فرض سؤال اقوى ثبوت محرميت براى آن بچه است با جميع محارم و
ازدواج آن دو با يكديگر جايز و صحيح است و اما راجع به توارث بين آن بچه و اقارب
او احتياط لازم تصالح و تراضى با ساير ورثه است.
س 499
- حضانت ولد ناشى از زنا به عهده كيست و مخارج او را كدام يك از
والدين بايد بپردازد.
ج
- بعيد نيست در خصوص نفقه حكم ولد مشروع را داشته باشد.
س 500
- مىدانيم كه فرزند خواندگى در اسلام وجود ندارد بفرماييد سرپرستى
از يتيم چه شرائطى دارد آيا مىتوان شرعا به مؤمنان تكليف نمود كه بيايند و بچههاى
پرورشگاهها را به خانه برده و سرپرستى نمايند تا اين معضل اجتماعى كه ميراث طاغوت
است حل شود.
ج
- البته تكفل مخارج و تربيت صحيح اسلامى اطفال بى سرپرست بسيار خوب
است و لكن در غير صورت خطر تلف واجب نيست.