- آن چه را معلوم است كه بزن خود بخشيده مال زن است و آن چه را كه
معلوم نباشد بزن بخشيده جزء تركه ميت است و كما فرض اللَّه تقسيم مىشود و فرقى
بين لباس پوشيده و نپوشيده نيست.
س 362
- زنى باغى را ما دام الحيوة مسلوب المنفعة به پسر خود هبه نموده و
پسر فوت كرده آيا اشجار غير مثمره كه در آن باغ وجود داشته و بعدا قطع گرديده و
فروخته شده جزء عوائد ملك محسوب و متعلق به مادر است يا عين محسوب مىشود كه متعلق
به وارث موهوب له باشد.
ج
- با فرض آن كه باغ مشجر را مسلوب المنفعة ما دام الحيوة هبه كرده
ظاهر آنست كه اشجار نيز ملك موهب له است.
س 363
- آيا هبه نمودن در مرض موت صحيح است يا خير.
ج
- اقوى صحت است هر چند زائد بر ثلث باشد.
س 364
- آيا هبه منافع و هبه دين صحيح است يا خير.
ج
- شرط است در موهوب كه عين باشد بنا بر اين هبه منافع صحيح نيست و
اما دين پس اگر به خود مديون هبه شود صحيح است و فايدهاش ابراء ذمه مديون است و
احوط اين است كه مديون قبول كند اگر چه در ابراء بدون هبه اقوى عدم اعتبار قبول
است ولى هبه دين بغير مديون صحيح نيست.
س 365
- مراد از هبه معوضه چيست.
ج
- هبه معوضه هبهاى است كه در آن شرط عوض شده باشد اگر چه موهوب له
بعد از هبه عوضى ندهد و هم چنين هبهاى كه موهوب له عوض آن چيزى بدهد اگر چه در
هبه شرط عوض نشده باشد.
س 366
- هر گاه در هبه شرط عوض شود ولى عوض تعيين نشود وظيفه موهوب له
چيست.
ج
- در فرض سؤال چنانچه واهب و آن كه به او هبه شده اتفاق بر مقدار
معينى بكنند موهوب له لازم است همان مقدار متفق عليه را بدهد و اگر اتفاق نكنند
واجب