- شيعه و سنّى از حيث غسل و تيمّم و نماز و كفن و دفن فرقى دارند يا
نه؟.
ج
- غسل و تيمّم و كفن و دفن آنها به يك نحو است ولى در نماز و دعايى
كه بر ميّت خوانده مىشود نسبت به آنها فرق دارد. در رساله، ملاحظه كنيد.
س 49
- اگر كسى در نماز ميّت بعد از تكبير چهارم، در باره مطلق اموات
بگويد: (اللَّهمّ اغفر لهذا الميّت) كفايت مىكند يا حتما بايد براى هر كدام بنحو
مخصوصى كه در بعضى از رسالهها نوشته شده عمل كند؟.
ج
- اگر جنازهاى كه به آن نماز خوانده مىشود يكى باشد، (اللَّهمّ
اغفر لهذا الميّت) كافى است، و اگر دو ميّت باشد (اللَّهمّ اغفر لهذين الميّتين) و
اگر سه ميّت باشد (اللَّهمّ اغفر لهؤلاء الاموات) كفايت مىكند و تفصيل، لازم نيست
و جايز است براى ميّت اعم از زن و مرد، بلحاظ شخص يا نعش يا بدن بگويد اللَّهمّ
اغفر لهذا الميّت و بلحاظ جثه يا جنازه بگويد اللَّهمّ اغفر لهذه الميّتة.
س 50
- دستور است كه در نماز ميّت گفته شود (اللَّهمّ انّا لا نعلم منه
الّا خيرا) با آن كه متوفّى مشروب فروش و از طرفى مسلمان است نظر مبارك را مرقوم
فرمائيد.
ج
- اگر اعمال او از اين قبيل بوده كه قابل حمل بر صحّت نيست و توبه او
هم معلوم نباشد آن جمله را نگويد و به جاى آن بگويد: (اللَّهمّ أنت اعلم به منّا).
س 51
- شخصى تارك الصّلاة مرده، كسى از روى ترس و يا ملاحظه قبيله او نماز
بر جنازهاش بخواند گناهى كرده يا نه؟.
ج
- خواندن نماز ميّت بر او اشكال ندارد لكن نگويد (اللَّهمّ انّا نعلم
منه الّا خيرا) بلكه بگويد (اللَّهمّ أنت اعلم به منّا).
س 52
- يك نفر فوت نموده، او را غسل داده و كفن كرده و در جعبه گذاشتهاند
و از شهرى به شهر ديگر منتقل نموده و از جعبه بيرون نياورده و بر او نماز
خواندهاند آيا نماز صحيح است يا خير؟ و ديگر اين كه دو بار نماز خواندن بر ميّت
غير