- در فرض سؤال، عضو مزبور، حكم عضو جدا شده از مسلمان را ندارد.
كفن ميّت
س 37
- كفنهائى كه به آنها آيات قرآن نوشته شده اغلب مىگويند كه نبايد
به بدن ميّت پوشيد و بايد همان طور زير سر ميّت گذاشت و يا آن كه روى ميّت كشيده
شود و عدّه ديگر مىگويند اوّل كفن سفيد كه آيات قرآن ندارد و بعد كفنى كه آيات
قرآن دارد پوشيده شود، حال اگر چلوار يافت نشود آيا به تنهائى ممكن است كفن نوشته
به آيات را بر ميّت پوشيد يا خير؟ و با اين وصف بىاحترامى به آيات قرآن نمىشود؟.
ج
- احتياطا بايد به طورى كفنهاى نوشته شده با دعا و آيات قرآن، به بدن
ميّت پوشانده شود كه يقين به نجس شدن آنها حاصل نشود بلكه در معرض نجس شدن هم
نباشد، باين نحو كه وقتى ميّت در قبر قرار مىگيرد، نوشته طرف چپش باشد.
س 38
- يكى از مستحبّات كفن، ران پيچ است بنا بر اين آيا بايد رانها را
جدا جدا به بندند و يا بر روى هم پيچيده شود و هم چنين مستحبّ است اسم ميّت و پدر
او نوشته شود، حال آيا براى مرد به عمامه و براى زن به مقنعه بايد نوشت يا نه و
مراد از مقنعه كدام است، چارقد مىباشد و يا روپوش صورت؟.
ج
- ظاهر آنست كه رانها را با هم به پيچند و مستحبّ است اسم آنها بتمام
قطعههاى كفن نوشته شود و مراد از مقنعه چارقد است.
س 39
- جملاتى از قرآن مجيد و ادعيه كه بر كفن مىنويسند- گر چه شسته شود
ولى آثارش بماند- اشكال دارد يا نه؟.
ج
- مانعى ندارد ولى مراعات كنند كه زير بدن ميّت، واقع نشود.
س 40
- آيا لباس احرام زنانه را مىتوان به جاى كفن ميّت، مصرف كرد يا
نه؟.
ج
- بلى ازار و رداء احرام را مىتوان به جاى كفن، مصرف نمود.
س 41
- آيا جائز است كه با جوهرهاى فعلى كه مردم با آن مىنويسند مطالب
مقرّر را به كفن بنويسند؟.
ج
- اگر علم به نجاست آن نباشد اشكال ندارد ولى بهتر آنست كه با تربت
حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام بنويسند.