- حمّامى را كه در قبرستان بسازند غسل در اين حمّام چه صورت دارد؟ و
هم چنين در مورد حمّامى كه زمين آن را به زور گرفتهاند، تكليف چيست؟.
ج
- در فرض سؤال اگر كسى عالم بحكم و غصب بودن محلّ غسل باشد با التفات
به آنها غسلش باطل است و امّا كسى كه جاهل قاصر به حكم و يا جاهل به غصب بودن
محلّ آن است غسل او صحيح است و هم چنين اگر فراموش كرده باشد و خود او غاصب نباشد
غسل او صحيح است.
س 32
- مدّت صد و پنجاه سال است در قريه ما حمّامى در نزديكى قنات تأسيس و
بنا شده است و تا امروز هر چه از آن قريه ملك خريد و فروش شده آن حمّام، آب
مىبرده و قباله هم بابت اين موضوع در دسترس نيست و جلوگيرى از آن هم نشده و بين
صاحب ملك و خريدار، حقّ آب و عدم آن قيد نشده و امروز شخصى كه بيست سال است دو
دانگ از آن را مالك گشته مىگويد كه من نسبت باين دو دانگ راضى نيستم كه آب به
حمّام برود و حال آن كه خودش هم محتاج بدان حمّام است مرقوم فرمائيد كه ما ساكنين
محلّ از مالك و غيره حقّ آب را براى حمّام كما في السّابق داريم يا خير و رفتن به
حمّام در اين صورت جائز است يا نه؟.
ج
- در فرض مسأله، با احتمال حقّ براى حمّام، فعلا بنحو سابق معمول
دارند و مالكين، حقّ ممانعت ندارند و عدم رضايت آنها مضرّ به غسل نيست.
س 33
- شخصى از زمان قديم، در آبادىاى ساكن بوده و در آنجا خرده مالك است
و آب چشمهاى كه در يك كيلومترى واقع شده وارد آبادى و زراعت از آن مشروب مىگردد
و اهالى آبادى تصرّفاتى از قبيل وضوء و غسل و آشاميدن مىنمايند حال اگر مالكين يا
بعضى از آنها راضى به تصرّف او نباشند تكليف آن شخص چيست؟.
ج
- اگر آن شخص و آباء و اجدادش براى وضوء و غسل و آشاميدن، از آن آب
استفاده مىنمودهاند و محتمل است كه حقّى براى آنها باشد، فعلا مىتواند استفاده
كند و مالكين حقّ ممانعت ندارند.
س 34
- شخصى دو زوجه دارد زوجه اوّلى نمىداند كه شوهرش زن ديگر