- آيا شستن صورت در وضوء واجب است كه با دست راست باشد يا نه؟.
ج
- واجب نيست.
س 41
- كسى كه صورت خود را قبلا جهت نظافت مىشويد و بعد به نيّت ارتماس،
زير آب مىبرد و يا اين كه با مشت، چند مرتبه پى در پى آب به صورت خود مىريزد
چنانچه آب وضوء غلبه و استيلاء بر آب قبلى وضوى او داشته باشد چه صورت دارد صحيح
است يا نه؟.
ج
- بلى صحيح است.
س 42
- قرآن مجيد مىفرمايد: (فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ
وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ سوره مائده آيه 6) براى
وضوء، صورت و دستها را تا آرنج بشوييد. حال لفظ (إلى) را كه به معنى انتها است
چگونه معنى كنيم؟.
ج
- آيه در مقام بيان مقدار لازم شستن است نه بيان كيفيّت آن و خلاصه
معنى آيه اين است كه دست تا مرفق بايد شسته شود- نه زيادتر و نه كمتر.
س 43
- نظر حضرت عالى در باره استفاده از رنگهاى مصنوعى براى مرد و زن
چيست؟.
ج
- اگر جسميّت نداشته باشد كه در مسح سر، حائل شمرده شود اشكالى
ندارد.
س 44
- آيا در وضو شرط است كه صورت و دستها قبل از وضوء خشك باشد يا نه؟.
ج
- لازم نيست.
س 45
- آيا مىتوان با آبى كه عطر، در آن ريختهاند و خوشبو شده وضو گرفت
و غسل كرد يا نه؟.
ج
- اگر عطر از اعيان نجسه مثل ميته صاحب خون جهنده گرفته نشده باشد
ريختن آن در آب و خوشبو شدن آب با آن اگر بحدّى نباشد كه آب را مضاف كند اشكال ندارد
و وضوء و غسل با آن آب صحيح است.
س 46
- اگر كسى بقصد خواندن نماز در مسجدى با آبى كه وقف