- مجرّد تكرار مسح، سهوا مبطل وضو نيست مگر در مسح سر، كه خلاف
احتياط است.
س 30
- در وضو يك بار پا را مسح كردم ولى آب، خوب نگرفت لذا فورى دوباره
مسح كردم آيا وضوى من درست است يا نه؟.
ج
- محلّ را خشك كرده و دوباره مسح نماييد بىاشكال است.
وضوء جبيرهاى
س 31
- اگر موضعى از مواضع وضوء بضربتى كوبيده و سياه شود ولى پوست آن
خراشيده و زخم نشده باشد حكم جبيره بر آن جارى است يا حكم موضع سالم را دارد؟.
ج
- اگر چيزى بر آن بسته نيست و آب براى آن ضرر ندارد حكم سالم را دارد
و اگر چيزى بر آن بسته است و باز كردن آن ممكن نيست يا آب براى آن ضرر دارد احتياط
لازم آنست كه هم وضوء جبيره بگيرد و هم تيمّم نمايد.
س 32
- هر گاه كف دست يا پا از كار كردن و يا از راه رفتن و يا در اثر
سوختگى به اصطلاح تاول زند و آب زير پوست جمع شود آيا آن پوست تاول پاك است و يا
حكم ميته را دارد و نجس است و هم چنين آبى كه زير پوست است پاك است يا نجس، و
مادامى كه آن پوست سوراخ نشده براى وضوء چه حكمى دارد؟.
ج
- پوست و آب مذكور، پاك است و اگر آب براى آن ضرر دارد يا چيزى بر آن
بسته شده و باز كردن آن ممكن نيست چنانچه طورى باشد كه به آن زخم بگويند وضوى
جبيره بگيرد و اگر شكّ در صدق زخم نمايد احتياط لازم جمع بين وضوى جبيره و تيمّم
است.
س 33
- در موضوع جبيره تعبير به خرقه مىكنند، آيا خرقه، موضوعيّت دارد-
كه اگر از جنس پلاستيكى باشد كافى نباشد- يا نه؟.
ج
- حكم جبيره، در پلاستيك و نظائر آن نيز جارى است.
س 34
- شخصى كه شغلش لاك الكل زدن به پنجره و كمد و ساير چيزهاست مىگويد:
با هر مادّهاى شستشو مىكنم باز رنگ لاك الكل باقى است با اين وضع، تكليف او،
راجع به وضوء و غسل چيست؟.