- وضع تعزيهخوانى، شبيه سازى، نوحه خوانى بر منبر را براى بنده روشن
فرمائيد و نظر اسلام را راجع به اين موضوعات توضيح دهيد.
ج
- روضه خوانى بر منبر كه عبارت است از تعليم احكام و مسائل و بيان
مواعظ و نصائح و امر به معروف و نهى از منكر و ذكر مصائب اهل بيت عليهم السّلام،
راجح و موجب ثواب است و هم چنين نوحهخوانى و سينه زنى اگر مشتمل بر ارتكاب معصيت
نباشد اشكال ندارد و امّا تعزيهخوانى اگر مشتمل بر استعمال آلات موسيقى از قبيل
طبل و صنج و شيپور نباشد و غنا و دروغ نخوانند و مرد لباس مختصّ به زن نپوشد اشكال
ندارد و لكن بهتر آن است كه تبديل به مجلس روضه نمايند تا علاوه بر ثواب عزادارى
از بيان احكام و مواعظ آن بزرگواران نيز بهرهمند شوند.
مسائل متفرّقه
س 78
- بعضى از اعضاء هيئت امناى حسينيّهها از همكارى با نهضت سواد
آموزى خوددارى نموده حسينيّه را در اختيار نمىگذارند به اين عذر كه مادرها بچّه
دارند و حسينيّه نجس مىشود آيا اين عذر قبول است؟ و لو فرض آيا تنجيس حسينيّه
حرام است؟ خصوصا كه قصد اين است كه اگر نجس شد فورا تطهير نمايند.
ج
- مدرسه كردن حسينيّه جائز نيست چون اين عمل بر خلاف نظر واقف است و
الوقوف على حسب ما يوقفها أهلها و اللَّه العالم.
س 79
- در زيارت عاشورا صد مرتبه سلام و صد مرتبه لعن را مىشود در غير
محلّ زيارت مثلا در بين راه گفت يا خير؟.
ج
- در صورت فرصت مستحبّ است در يك مجلس باشد ولى شرط كمال است نه
صحّت.
س 80
- بانيان مجالس روضه خوانى بايد بر چه مبنايى دست مزد آقايان مبلّغين
و وعّاظ را بپردازند آيا بايد قبلا مقاطعه نمود يا نه؟.
ج
- وعظ و ارشاد و تعليم و تربيت و آموزگارى و استادى و تدريس، چون در
اسلام، فضيلت بسيار دارد و از مشاغل مقدّسه و از شئون مهمّ انبياء و اولياء سلام
اللَّه عليهم اجمعين مىباشد غالبا مسلمانان، براى كسب ثواب و تقرّب به درگاه