- شوهرم شانزده سال قبل مرا با چند بچّه خردسال، از خانه بيرون كرده
و عيال ديگرى اختيار نموده و در مدّت مذكوره، رابطه زن و شوهرى به كلّى قطع گرديده
و حتّى نفقه فرزندان خود را نداده آيا چنين پدرى نسبت به فرزندان مزبور حقّ شرعى
دارد يا خير؟ و آيا از فرزندانش كه نسبت به آنها وظيفهاى انجام نداده ارث مىبرد
يا نه؟.
ج
- از قضيّه شخصيّه اطّلاع ندارم، بطور كلّى پدر بايد نفقه فرزندان
محتاج خود را بدهد و با ندادن نفقه، ولايت او بر صغار اولاد خود ساقط نمىشود و تا
صغير هستند ولايت پدر بر آنها باقى است و از فرزندان خود ارث مىبرد.
چند سؤال و جواب در خصوص امام زادگان عظام
س 72
- آستانههاى سنگى و اختراعى كه در روستاها به نام اولاد ائمه اطهار
عليهم السّلام احياء كردهاند، و در هيچ تاريخى در كتابهاى علماء بزرگ ديده نشده
كه آنها صحيح باشد و ضمنا بعضى از مردم روستا مىروند همين سنگها را زيارت مىكنند
و آنها را مىبوسند آيا اين بدعت نيست؟.
ج
- قبورى كه در روستاها مورد اقبال و توجّه مؤمنين قرار مىگيرد، اگر
قبور مؤمنين و صلحاء و سادات و ذرارى رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم
باشد زيارت آنها مستحبّ است و چه بسا خداوند متعال دعاء نزد قبور آنها را مستجاب
بفرمايد و اجتماع نزد آن قبول، تعظيم شعائر و احياء سنن اسلامى است و بدعت و تشريع
نيست و يك يك از شعائر دينى را به اسم تشريع و بدعت نبايد از بين برد، و هيچ كس
سنگها را زيارت نمىكند، بلكه، همان امام زادهاى را كه فكر مىكنند، قبرش آنجا
است زيارت مىكنند و سنگها را از جهت علاقه به صاحب قبر مىبوسند و سخنان مذكور در
سؤال از افتراءات وهابيّه است كه براى ضربه زدن به شيعه رايج كردهاند و متاسّفانه
در افراد بى اطّلاع اثر گذاشته در صورتى كه خود ائمّه عليهم السّلام قبور اجدادشان
را مىبوسيدند خداوند مؤمنين را از شرّ شيطان حفظ فرمايد.
س 73
- آيا مىتوان امام زادههايى را كه داراى تاريخ و مشخّصات نيستند، و
فقط در ميان مردم مشهور به امام زاده هستند مرمّت كرد، و تكليف نذوراتى كه