responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 557

س 71

- شوهرم شانزده سال قبل مرا با چند بچّه خردسال، از خانه بيرون كرده و عيال ديگرى اختيار نموده و در مدّت مذكوره، رابطه زن و شوهرى به كلّى قطع گرديده و حتّى نفقه فرزندان خود را نداده آيا چنين پدرى نسبت به فرزندان مزبور حقّ شرعى دارد يا خير؟ و آيا از فرزندانش كه نسبت به آنها وظيفه‌اى انجام نداده ارث مى‌برد يا نه؟.

ج‌

- از قضيّه شخصيّه اطّلاع ندارم، بطور كلّى پدر بايد نفقه فرزندان محتاج خود را بدهد و با ندادن نفقه، ولايت او بر صغار اولاد خود ساقط نمى‌شود و تا صغير هستند ولايت پدر بر آنها باقى است و از فرزندان خود ارث مى‌برد.

چند سؤال و جواب در خصوص امام زادگان عظام‌

س 72

- آستانه‌هاى سنگى و اختراعى كه در روستاها به نام اولاد ائمه اطهار عليهم السّلام احياء كرده‌اند، و در هيچ تاريخى در كتابهاى علماء بزرگ ديده نشده كه آنها صحيح باشد و ضمنا بعضى از مردم روستا مى‌روند همين سنگها را زيارت مى‌كنند و آنها را مى‌بوسند آيا اين بدعت نيست؟.

ج‌

- قبورى كه در روستاها مورد اقبال و توجّه مؤمنين قرار مى‌گيرد، اگر قبور مؤمنين و صلحاء و سادات و ذرارى رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم باشد زيارت آنها مستحبّ است و چه بسا خداوند متعال دعاء نزد قبور آنها را مستجاب بفرمايد و اجتماع نزد آن قبول، تعظيم شعائر و احياء سنن اسلامى است و بدعت و تشريع نيست و يك يك از شعائر دينى را به اسم تشريع و بدعت نبايد از بين برد، و هيچ كس سنگها را زيارت نمى‌كند، بلكه، همان امام زاده‌اى را كه فكر مى‌كنند، قبرش آنجا است زيارت مى‌كنند و سنگها را از جهت علاقه به صاحب قبر مى‌بوسند و سخنان مذكور در سؤال از افتراءات وهابيّه است كه براى ضربه زدن به شيعه رايج كرده‌اند و متاسّفانه در افراد بى اطّلاع اثر گذاشته در صورتى كه خود ائمّه عليهم السّلام قبور اجدادشان را مى‌بوسيدند خداوند مؤمنين را از شرّ شيطان حفظ فرمايد.

س 73

- آيا مى‌توان امام زاده‌هايى را كه داراى تاريخ و مشخّصات نيستند، و فقط در ميان مردم مشهور به امام زاده هستند مرمّت كرد، و تكليف نذوراتى كه‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 557
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست