كرده و در طول اين مدّت، در خانه شوهر چندين
جفت قالى بافته و پولش را شوهر برمىداشته آيا حالا اين خانم مىتواند از شوهرش
پولهاى قاليهاى قبلى را بگيرد يا نه؟ و آيا شوهر در قبال اين پولها مسئوليّتى دارد
يا نه؟.
ج
- اگر قاليهاى بافته شده را به شوهر خود بخشيده كه دوستانه با هم
زندگى كنند حقّ رجوع ندارد ولى اگر نبخشيده فعلا حقّ مطالبه اجرت معمولى را دارد
اگر سرمايه از خود زن نباشد و اللَّه العالم.
س 49
- اگر زن بگويد من در صورتى كار خانه را انجام مىدهم كه اجازه داشته
باشم مثلا مسجد يا خانه فاميل و جاهاى مشروع بروم و مرد قبول كند كفايت مىكند يا
خير؟.
ج
- اشكال ندارد.
س 50
- زنى است كه با وجود هشت فرزند و مردن دو فرزند ديگر از بچّهدار
شدن خوددارى مىكند. آيا شوهر مىتواند بالاجبار او را وادار به بچّهدار شدن بكند
يا نه؟.
ج
- زن حقّ ندارد امتناع نمايد و اگر كارى كند كه نطفه مرد در خارج
بريزد، ديه نطفه، بر زن واجب مىشود و اللَّه العالم.
س 51
- اگر كسى قبل از عقد با زن شرط كند كه حقّ همخوابى و نفقه نداشته
باشد و زن هم قبول كند، آيا زن حقّ مضاجعت و نفقه دارد؟.
ج
- اگر عقد دائم باشد شرط باطل است و اگر انقطاعى باشد مانعى ندارد.
س 52
- در جلد دوّم مجمع المسائل بين مسأله 393 و مسأله 397 بظاهر اختلاف
است علّت را بيان فرمائيد.
ج
- بين دو مسأله مورد سؤال اختلافى نيست چون اوّلى موقّت به مدّت
مجهول است و باطل و دوّمى اصلا ذكر مدّت نشده كه مبدّل بعقد دائم مىشود.
س 53
- آيا بر زن لازم است كه اگر از اموال شخصى خودش خواست انفاق كند از
شوهر اجازه بگيرد يا خير؟.
ج
- صدقات و انفاقات مندوبه زن اگر به غير ارحام باشد بايد به اذن