اسلام، كفر گفته مرتدّ ملّى است و اگر توبه
كند شرعا توبه او مقبول است و اگر مسلمانى است كه در حال انعقاد نطفه او پدر و يا
مادر او مسلمان بوده مرتدّ فطرى است كه شرعا سه حكم بر او مترتّب است: يكى آن كه
زن او بدون احتياج به طلاق از او جدا مىشود و ديگر آن كه اموال او منتقل به ورثه
مسلمان او مىشود و سوّم آن كه اجراء حدّ، بر او لازم است. و به هر حال اگر توبه
كند توبه او قبول است.
س 11
- در مواقعى كه بين كيان و بيضه اسلام و رضايت پدر و مادر تعارض پديد
آيد وظيفه فرزندان در اين هنگام چيست؟.
ج
- در صورت احتياج به دفاع از اسلام رضايت پدر و مادر در صورت امتناع
از اذن شرط نيست و دفاع از اسلام مقدّم است و اللَّه العالم.
س 12
- اگر در خطّ مقدّم جبهه فعلى ايران كسى كشته شود آيا شهيد است و
مىشود او را با لباس خودش بدون غسل و تيمّم و كفن، دفن نمود يا خير؟.
و مسّ او موجب غسل است يا نه؟.
ج
- اگر مؤمن طرفدار حق، در معركه و خطّ مقدّم جبهه كشته شود شهيد
محسوب است و احتياج به غسل و تيمّم و كفن ندارد و با لباس خود دفن مىشود.
بلى اگر برهنه باشد بايد او را كفن نمايند و اگر كسى او را مسّ كند
غسل مسّ ميّت بر او واجب نيست.
س 13
- اشخاص ديگرى غير از رزمندهها مثل مبلّغ، مدّاح، خطّاط، دكتر،
آشپز، ميكانيك، و غيرهم كه به جبهه مىروند اگر در آنجا كشته شوند شهيد محسوب
مىشوند و احكام شهيد را دارند يا خير؟.
ج
- اگر در ميدان جنگ كشته شوند حكم شهيد را دارند.
س 14
- بفرماييد در جنگهاى اين زمان كه از فاصله چند كيلومترى، خمپاره يا
گلوله توپ يا غير اينها مىآيد و رزمنده يا غير رزمنده كشته مىشود تا چه حدودى
ميدان جنگ محسوب است؟.
ج
- تا حدودى كه در نظر عرف ميدان جنگ حساب مىشود.
س 15
- بعضى افراد مىگويند كه خداوند تمام گناهان شهيد را مىآمرزد او را
مىبخشد آيا اگر شخصى قضاء نماز و روزه داشته و مستطيع بوده و مالى كه