مقدار مرتكب، متنبّه شد و معصيت را ترك كرد
اداء وظيفه شده است.
مسأله 32
- درجه سوّم از امر به معروف و نهى از منكر آنست كه اگر معصيت كار،
به زبان خوش و كلام حسن، ترك معصيت نكرد با غلظت و كلام خشن و تعيير و سرزنش، امر
و نهى كند با مراعات ترتيب درجات زبرى و خشونت.
مسأله 33
- درجه چهارم از امر به معروف و نهى از منكر در موردى است كه معصيت
كار، از درجات مذكوره، ترك معصيت نكند و مصرّ باشد، در اين صورت اگر بداند به زدن،
ترك مىكند و يا اقلّا احتمال عقلائى باشد كه زدن، مؤثّر است و از ضرر به جان و
مال و عرض خود يا مسلمان ديگرى ايمن باشد واجب است زدن به مقدارى كه ترك معصيت كند
بشرط آن كه منجرّ به جرح و قتل يا سرخى و كبودى كه ديه دارد نشود.
س 34
- اگر شخص با اهل معصيت، محشور باشد و بتواند بترك معصيت، از معصيت
آنها جلوگيرى نمايد، بهترين طريقه امر به معروف و نهى از منكر است مثلا اگر رفيق
انسان بخواهد غيبت كند، انسان از استماع، معذرت بخواهد و بگويد من از خدا مىترسم
غيبت كنم و اگر در بين تارك الصّلاةها باشد مراقب خواندن نماز باشد يا بين روزه
خورها مراقب روزه باشد تا آنها به همين خواندن نماز و گرفتن روزه، تشويق شوند و
نماز بخوانند و روزه، بگيرند.
س 35
- اگر انسان كسى را ببيند كه استمناء مىكند وظيفه او چيست؟.
ج
- اگر احتمال تأثير مىدهد بايد او را بطور خصوصى و خيرخواهى نصيحت
كند و زيان اين عمل را براى او بيان كند تا از اين گناه، اجتناب نمايد و اگر با
نهى از منكر قولى، ترك گناه، نكرد در صورت امكان، به مراتب بعدى نهى از منكر، او
را وادار به ترك نمايد.
س 36
- تنبيه دانش آموزان جائز است يا نه؟.
ج
- با اذن ولىّ در موارد نهى از منكر و جلوگيرى از فساد، به نحوى كه
ديه، وارد نشود اقتصار به مقدار ضرور، جائز است.
س 37
- آيا مسلمانان مىتوانند شراب فروش را از باب جلوگيرى از فساد به
قتل برسانند، يا نه؟.