و آيا مىتواند از مال شوهر كه در دست اوست
بدون اذن او خمس و زكاة را اداء كند تا تصرّفات زن در آن اموال، اشكال شرعى نداشته
باشد و آيا چون در خانه شوهر، كار مىكند مىتواند از مال او صدقه بدهد، يا روضه
خوانى نمايد يا نه؟.
ج
- لازم نيست طلاق بگيرد ولى بهر نحوى بتواند واجب است كه امر به
معروف نموده و شوهر خود را وادار به نماز كند و مىتواند ديه شكستن سر را از او
مطالبه نمايد هم چنان كه مىتواند به شوهر خود بگويد نفقه مرا از مالى كه متعلّق
خمس و زكاة نيست بده يا خمس و زكاة آن را بپرداز تا تصرّف من در آن جائز باشد و هم
چنين مىتواند در مقابل انجام كارهاى منزل، از او مطالبه اجرت نمايد و بدون اجرت،
كار نكند ولى تصرّف در اموال شوهر بدون اذن او جائز نيست.
س 23
- مردى قمار بازى مىكند، زنش نهى از منكر مىنمايد، ولى شوهر گوش
نمىدهد، تا اين كه زن به خانه پدرش مىرود و شوهر، به خانه پدر زن مىرود و بزن
خود مىگويد، كه به خانه برگرد، امّا زن حاضر نمىشود آيا زن ناشزه است يا نه؟.
ج
- اگر زن احتمال مىداده كه ترك طاعت زوج، او را از عمل حرام باز
مىدارد، زن ناشزه نيست و نفقه اين مدّت را طلب دارد.
شرائط وجوب امر به معروف و نهى از منكر
مسأله 24
- شرائط امر به معروف و نهى از منكر پنج چيز است:
اوّل: آن كه آمر و ناهى، معروف و منكر را بشناسد و يقين داشته باشد
بوجوب معروف و حرمت منكر، و ايمن باشد از اشتباه خودش.
دوّم: آن كه احتمال بدهد كه امر و نهى او تأثير داشته باشد، پس اگر
احتمال عقلائى ندهد كه امر و نهى او اثر دارد، وجوب آن ساقط مىشود.
سوّم: آن كه كسى كه واجب را ترك نموده و يا فعل حرام را به جا آورده،
اصرار به آن داشته باشد، پس اگر بداند كه مرتدع شده و بعد مرتكب نمىشود ساقط
مىشود.
چهارم: آن كه واجب بودن معروف و حرام بودن منكر در حقّ فاعل منجّز و
ثابت باشد و در ترك واجب و فعل حرام عذرى نداشته باشد، پس اگر فاعل، معتقد