responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 520

و آيا مى‌تواند از مال شوهر كه در دست اوست بدون اذن او خمس و زكاة را اداء كند تا تصرّفات زن در آن اموال، اشكال شرعى نداشته باشد و آيا چون در خانه شوهر، كار مى‌كند مى‌تواند از مال او صدقه بدهد، يا روضه خوانى نمايد يا نه؟.

ج‌

- لازم نيست طلاق بگيرد ولى بهر نحوى بتواند واجب است كه امر به معروف نموده و شوهر خود را وادار به نماز كند و مى‌تواند ديه شكستن سر را از او مطالبه نمايد هم چنان كه مى‌تواند به شوهر خود بگويد نفقه مرا از مالى كه متعلّق خمس و زكاة نيست بده يا خمس و زكاة آن را بپرداز تا تصرّف من در آن جائز باشد و هم چنين مى‌تواند در مقابل انجام كارهاى منزل، از او مطالبه اجرت نمايد و بدون اجرت، كار نكند ولى تصرّف در اموال شوهر بدون اذن او جائز نيست.

س 23

- مردى قمار بازى مى‌كند، زنش نهى از منكر مى‌نمايد، ولى شوهر گوش نمى‌دهد، تا اين كه زن به خانه پدرش مى‌رود و شوهر، به خانه پدر زن مى‌رود و بزن خود مى‌گويد، كه به خانه برگرد، امّا زن حاضر نمى‌شود آيا زن ناشزه است يا نه؟.

ج‌

- اگر زن احتمال مى‌داده كه ترك طاعت زوج، او را از عمل حرام باز مى‌دارد، زن ناشزه نيست و نفقه اين مدّت را طلب دارد.

شرائط وجوب امر به معروف و نهى از منكر

مسأله 24

- شرائط امر به معروف و نهى از منكر پنج چيز است:

اوّل: آن كه آمر و ناهى، معروف و منكر را بشناسد و يقين داشته باشد بوجوب معروف و حرمت منكر، و ايمن باشد از اشتباه خودش.

دوّم: آن كه احتمال بدهد كه امر و نهى او تأثير داشته باشد، پس اگر احتمال عقلائى ندهد كه امر و نهى او اثر دارد، وجوب آن ساقط مى‌شود.

سوّم: آن كه كسى كه واجب را ترك نموده و يا فعل حرام را به جا آورده، اصرار به آن داشته باشد، پس اگر بداند كه مرتدع شده و بعد مرتكب نمى‌شود ساقط مى‌شود.

چهارم: آن كه واجب بودن معروف و حرام بودن منكر در حقّ فاعل منجّز و ثابت باشد و در ترك واجب و فعل حرام عذرى نداشته باشد، پس اگر فاعل، معتقد

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 520
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست