responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 501

مستحقين، تقسيم كند و در صورتى كه براى قربانى، نائب بگيرد، و مطمئن نباشد از اين جهت كه نمى‌داند أولا كه نايب، گوسفند نر قربانى كرده يا ماده ثانيا كه گوشت را بين مستحقين تقسيم كرده يا نه؟ آيا بر شخص حاج واجب است پس از رسيدن به وطن خود، گوسفند بخرد و قربانى كرده بين مستحقين تقسيم كند يا عمل نائب، مجزى است و نبايد قربانى مجدد بكند.

ج‌

- قول نائب اگر خودش گفت به وظيفه عمل كرده‌ام كافى است و لازم نيست گوسفند قربانى نر باشد.

س 5

- چون مسلخ را تغيير داده‌اند و تشخيص آن كه محل فعلى مسلخ از منى است يا از مشعر، مشكل است بنا بر اين در مكانى كه فعلا مسلخ است قربانى كفايت مى‌كند يا نه؟ و در صورت عدم كفايت، تكليف چيست؟.

ج‌

- براى اين كه ذبح در منى واقع شود بايد حتى الامكان تفحص نمايد و قول اهل خبره حجت است و اگر بكلى ذبح در منى ميسر نبود ذبح در وادى محسر مجزى است إن شاء اللَّه تعالى.

س 6

- چون محل قربانى را از منى تغيير داده‌اند و در وادى محسر برده‌اند آيا مى‌شود قربانى را در غير منى انجام داد يا حتما بايد در خود منى انجام دهند؟

و چنانچه نتوانست ذبح كند آيا در مكه و يا در وطن مى‌تواند قربانى كند؟.

ج‌

- از قرار مسموع، فعلا هر كس بخواهد در منى قربانى كند مانع نمى‌شوند چون مقدارى از مذبح سابق بحال خود باقى است و تا قربانى در منى ممكن است قربانى در غير منى مجزى نيست. بلى اگر بكلى ممنوع شود اقوى كفايت آن است در وادى محسر اگر چه احوط، جمع بين قربانى و روزه است و قربانى در مكّه يا وطن مجزى نيست.

س 7

- در مناسك مرقوم فرموده‌ايد واجب است كه صاحب قربانى قدرى از قربانى را بخورد. عرض مى‌كنم اين مطلب در آن هواى گرم با فراهم نبودن وسائل طبخ، ميسر نيست و چه بسا كه نائب مى‌رود براى صد نفر قربانى مى‌كند و نمى‌شود از هر گوسفندى قدرى بياورد يا اگر بياورد مخلوط مى‌شود بفرماييد كه ترك اين واجب چه صورت دارد؟.

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 501
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست