تنجّس است و فرقى بين واسطه اوّل و دوّم و
وسائط بعد نيست.
حكم پيوند عضوى از انسان يا حيوان به انسان و حكم تزريق خون
س 85
- اگر جزئى از اجزاء ميّت بظاهر بدن انسان زنده وصل شود چنانچه حيات
در آن دميده باشد جزء بدن انسان محسوب مىشود يا نه؟ و قبل از حلول حيات چون مضطرّ
در حمل آن است در حال نماز احكام ضرورت بر آن جارى است يا نه؟.
ج
- اگر حيات در آن حلول كرده جزء بدن انسان، محسوب مىشود و اگر حيات،
حلول نكرده چون حال ضرورت است نماز با آن جايز و لكن نجس است مگر اين كه از ميّت
مسلمان بعد از غسل ميّت جدا شده باشد كه در اين صورت پاك هم هست.
س 86
- وصل كردن جزئى از حيوان نجس العين مانند روده سگ به روده انسان
زنده در صورتى كه بيمار، مضطرّ به چنين عملى باشد چه صورت دارد؟.
ج
- مانعى ندارد.
س 87
- جدا نمودن بعضى از اجزاء بدن مسلمان محتضر و وصل آن به بدن انسان
زنده چه صورت دارد و آيا ديه به آن تعلّق مىگيرد يا نه و در صورت تعلّق، نسبت به
اجزاء فرق مىكند يا نه؟.
ج
- جائز نيست و ديه به آن تعلّق مىگيرد و در تعلّق ديه فرقى بين
اجزاء نيست و تفصيل ديه هر عضوى در كتب مفصّله ذكر شده است.
س 88
- به زنان مسلمان در بيمارستان به دستور دكتر، تزريق خون مىنمايند.
بفرماييد تزريق خونى را كه معلوم نيست خون مرد است يا زن و خون كافر است يا مسلمان
چه حكمى دارد؟.
ج
- با تجويز طبيب، تزريق خون زن به مرد و بالعكس و خون كافر به مسلمان
مانعى ندارد.
س 89
- پيوند بعضى از اجزاء ميت به بدن انسان چه صورت دارد؟.
ج
- پيوند فى نفسه مانع ندارد لكن جدا كردن اجزاء ميّت مسلمان، مثله و
حرام است و اگر جدا شده، دفن آن واجب است بلى در خصوص دندان ميّت اگر