شدن، محكوم ببقاء نجاست است مگر اين كه
بگويد تطهير كردم يا بدانيد تطهير كرده، و در معاشرت با اشخاص آن چه را علم به
نجاست داريد، اجتناب كنيد و مشكوكات، محكوم به طهارت است و وسوسه، متابعت شيطان و
حرام است.
س 80
- اگر انسان ببيند و يقين حاصل كند كه در فلان مهمان خانه و رستوران
يك بار، مشروب الكلى خورده شد آيا مىتواند در آن مهمان خانه و رستوران بعدا غذا
بخورد يا نه؟.
ج
- اگر ظرفى را كه فعلا مىخواهد در آن، غذا بخورد شكّ در پاك بودن آن
داشته باشد محكوم به طهارت است و اشكال ندارد.
س 81
- استعمال ادكلن اعمّ از داخلى و خارجى، جائز است يا نه؟.
ج
- حقير از موادّ آن اطّلاع ندارم بلى اگر علم نداشته باشيد كه از چيز
نجس ساخته شده يا با نجسى ملاقات نموده محكوم به طهارت است.
س 82
- بر فرض آن كه فضلات طيور حرام گوشت نجس باشد، فضله طير مجهول الحال
براى جاهل به آن، محكوم به طهارت است يا نجاست؟.
ج
- بنظر حقير فضله طير حرام گوشت طاهر است و بنا بر نجاست، در صورت
شكّ، محكوم به طهارت است.
متنجّس منجّس است
س 83
- در موضوع تنجيس متنجّس، در عروة الوثقى مىفرمايد (الا قوى انّ
المتنجّس منجّس كالنّجس) و بعضى از مراجع مىفرمايند (على الاحوط) آيا حضرت عالى
با عروه موافقيد؟.
ج
- نظر اين جانب با عروة الوثقى مطابق است و در هر موردى كه علم به
ملاقات با نجس يا متنجّس، حاصل شود محكوم به نجاست است.
س 84
- قاعده واسطه در نظر حضرت عالى چگونه است چون بعضى مىگويند اگر كسى
دست نجس مثلا به ظرفى زد ظرف، نجس مىشود امّا اگر غذا در آن ظرف ريخته شد نجس
نيست چون واسطه خورده، و بعضى مىگويند غذا هم نجس مىشود ليكن دست كسى كه غذا
مىخورد نجس نخواهد شد؟.
ج
- ملاقات با نجس يا متنجّس، با رطوبت مسريه بنظر حقير موجب