- اگر محرم، زير لباس احرام شالى به گردن بيندازد و شال گردن را از
زير بغل تا زير ناف چندين دور به پيچد اين عمل از جهت شبيه بودن به لباس دوخته
موجب فديه مىشود يا نه؟.
ج
- بستن شال به گردن و سينه به نحوى كه ذكر شده جايز نيست و لكن
انداختن پارچه غير دوخته روى شانه نظير حوله مانعى ندارد و چنانچه بنحو مرقوم در
سؤال، شال به گردن و سينه ببندد احتياط لازم، دادن كفاره است.
س 16
- زنها در حال احرام مىتوانند جوراب به پوشند يا بايستى روى پاى
آنها مثل مردان باز باشد؟.
ج
- اقوى جواز پوشيدن جوراب است براى زن.
س 17
- پوشيده شدن روى پا در حال احرام در موقع نشستن، يا آمدن جامه احرام
روى پا در حال سير يا در منزل، چه صورت دارد؟.
ج
- اشكال ندارد.
س 18
- كسانى كه جهت ذبح قربانى، به مذبح مىروند و قهرا لباس احرام و
بدنشان آلوده به خون مىشود و غالبا تطهير برايشان ميسور نيست تا به مكه برگردند
آيا گناهى بر آنان هست يا نه؟.
ج
- رفتن به مذبح براى قربانى نمودن، حرام نيست و لكن اگر لباس يا بدن
محرم نجس شود احوط تطهير آنست با امكان، اگر چه مستلزم رفتن به مكه باشد.
س 19
- در منزل، سر روى بالش نرم گذاشتن كه باعث پوشيدن مقدارى از سر
مىشود چه صورت دارد؟.
ج
- سر روى بالش گذاردن مانعى ندارد.
س 20
- اين جانب عازم حج بيت اللَّه هستم و پايم مصنوعى است با اين
خصوصيات: 1- بايد پاى مصنوعى بسته باشد تا بتوانم راه بروم و آن هم دوخته است 2- بخاطر
بستن پا بايد زير شلوارى و زير پيراهن به پوشم و آنها نيز دوخته است 3- براى اين
كه بهتر بتوانم راه بروم بايد كفش معمولى به پوشم و از دمپايى نمىتوانم استفاده
نمايم 4- بر اثر پاى مصنوعى بايد جوراب پا كنم بنا بر اين نظر مباركتان را مرقوم و
مرا راهنمايى فرمائيد كه محل حاجت است.