- معنى نية الاحرام هو توطين النفس على ترك المحرمات فعليه ان الشخص
الذي يحرم من بلده قبل الميقات بالنذر و هو يعلم انه يسافر بالطائرة (تحت الظل)
فهل ينعقد نذره فى هذه الصورة و يصح احرامه ام لا؟.
ج
- الظاهر ان نية الاحرام لا يعتبر فيها العزم على ترك المحرمات و
توطين النفس عليه بل هو انشاء التحريم على نفسه و هو لا ينافى العلم بارتكاب بعضها
و لو مختارا فعلى هذا ينعقد النذر و يصح الاحرام.
س 2
- شخصى براى حج تمتع، مشرف شد در موقع احرام نمىدانست بايد براى
عمره محرم شود لذا نيت كرد كه احرام براى حج مىبندم و اعمال را طبق دستور عمره
انجام داد و تقصير كرد و محل شد بعد گفت شايد عمره من صحيح نباشد به علت اين كه در
موقع احرام عمره، نيت حج كرده و دوباره در مسجد الحرام محرم شد و نيت عمره كرد و
دوباره عمره تمتع به جا آورد و بعد حج تمتع انجام داد در اين صورت عمره اول چون
نيت حج كرده چه صورت دارد؟ و اگر عمره اول باطل است عمره دوم صحيح است يا نه؟ چون
به ميقات نرفته و از مكه خارج نشده و مىدانست كه وقت بيرون رفتن را ندارد و امكان
داشت كه گم هم بشود.
ج
- در فرض سؤال اگر به نيت حج تمتع محرم شده عمره اول او صحيح است.
س 3
- كسى يك مرتبه به حج مشرف شده ولى مىگويد دل چسبم نيست مىخواهد دو
مرتبه حج نمايد آيا نيت احتياط كند يا ما فى الذمه؟.