محلّ از زارعين گرفته مىشود آيا مىتوان به
مصرف تعمير حمّام و مسجد و خريدارى حصير جهت مسجد رسانيد يا نه؟ و زارعين
مىتوانند آن را بابت زكاة، محسوب نمايند يا نه؟.
ج
- با رضايت صاحبان گندم صرف آن، در موارد مذكوره، اشكال ندارد و
مىتوانند مصارف مذكوره را بابت زكاة محسوب بدارند.
س 38
- چه مقدار از زكاة را مىتوان فى سبيل اللَّه مصرف كرد؟.
ج
- توزيع، لازم نيست مىشود تمام آن را فى سبيل اللَّه مصرف نمود.
س 39
- آيا مىشود جهت تعمير مساجد و عزادارى حضرت أبا عبد اللَّه عليه
السّلام از زكاة مصرف نمود؟ و آيا مىتوان زكاة را به فقراء غير محلّ داد يا نه؟.
ج
- بلى تعمير و بناء مساجد از زكاة، جائز است و نيز صرف زكاة، جهت
مجالس بيان احكام شرع و مواعظ و اقامه عزاى اهل بيت عليهم السّلام و هر كارى كه
موجب تقرّب به خدا و جنبه عمومى داشته باشد و هم چنين نقل زكاة بالخصوص به اماكنى
كه رجحان داشته باشد- مثل آن كه جهت اعطاء به علماء و صرف در حوزه علميّه نقل
دهند- جائز است.
س 40
- با وجود فقراء مىشود زكاة را صرف ساختن يا تعمير حمّام كرد يا نه؟
در صورتى كه اهالى محل، تمكّن مالى دارند كه از غير زكاة، حمّام را تعمير كنند؟.
ج
- در صورتى كه حمّام، مورد حاجت عموم و وقف عامّ باشد جائز است از
سهم سبيل اللَّه، زكوات را به مصرف حمّام برسانند هر چند فقير هم در محلّ باشد.
بلى اگر فقراء، مضطرّ باشند به طورى كه حفظ آنان موقوف به اداء زكاة
باشد واجب است صرف آنها بنمايند.
س 41
- كتب دينى را كه محلّ ابتلاء است مىشود از زكاة، خريدارى كرد يا
نه؟.
ج
- صرف نمودن زكاة در خريد كتاب دينى براى خود، جائز نيست ولى خريدن
كتاب دينى، براى ديگران، از زكاة مانعى ندارد.