مرتبه مسلمان از او بخرد بايد خمس آن را
بدهد، حال بفرماييد اگر شكّ داريم كه ذمّى قبلا از مسلمان خريده يا از پدر به او
ارث رسيده باز خمس دارد؟ و آيا پرسش و تفحّص هم لازم است يا نه؟.
ج
- در فرض مسأله كه معلوم نيست ذمّى از مسلمان خريده يا به ارث مالك
شده است خمس ندارد و تفحّص هم لازم نيست.
مسائل متفرّقه خمس
س 395
- كسى كه شغل او روضه خوانى است و گاهى از سهم مبارك امام عليه
السّلام استفاده مىكند چنانچه در آخر سال، از مؤنه زياد بياورد و نداند از روضه
خوانى زياد آمده يا از سهم مبارك امام عليه السّلام، آيا اين زياده، خمس دارد يا
نه؟.
ج
- اگر مخلوط كرده حكم شركت را دارد و بايد از آن چه باقى مانده
بالنّسبة از مقدار روضه خوانى خمس بدهد و اگر مخلوط نكرده و نمىداند باقى مانده
از سهم امام است يا وجه روضه خوانى، تخميس آن، واجب نيست.
س 396
- اگر يك نفر يا چند نفر، حمّامى را با پول خمس نداده بسازند آيا
استفاده از چنين حمّامى جائز است يا نه؟.
ج
- اگر اعيان مصالح آن، به ذمّه خريده شده باشد و يا معلوم نباشد كه
بعين خمس نداده خريده شده يا به ذمّه، غسل در آن، صحيح است.
س 397
- اگر از درآمد كسب كه مال امانت داخل آن است خمس بدهد چه صورت دارد
و آيا دين خود را اداء كرده يا نه؟.
ج
- اگر عين مال غير را بعنوان خمس، داده باشد خمس، اداء نشده است.
س 398
- كسى كه از اوّل تكليف، تا مدّتى پيرو مذهب اهل تسنّن بوده بعد
مستبصر شده و مذهب تشيّع را اختيار كرده و در زمانى كه سنّى بوده ثروتى از راه
حلال بدست آورده آيا بايد خمس آن را بدهد؟.
ج
- بلى خمس اموال مذكوره را بايد بپردازد.
س 399
- كسى ملكى دارد كه به سبب آن، مستطيع شده ولى فعلا آن