responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 381

مؤنه شود خمس ندارد لكن اگر صرف در مؤنه نشود، زائد بر آن چه قبلا خمس آن را داده خمس دارد و منافع آن نيز، اگر صرف مؤنه شود خمس ندارد.

س 331

- هر گاه در منزل مقدارى آذوقه در آخر سال خمسى اضافه بماند و شخص نخواهد از عين آن، خمس را اداء نمايد چنانچه از ارباح كسب خود خمس آن را بدهد در حالى كه مى‌خواهد آن آذوقه را مصرف نمايد يا به كسى هديه كند و بطور كلّى بنا دارد آن را در مؤنه زندگى صرف كند آيا بايد خمس ربحى را كه بعنوان خمس مى‌دهد نيز بدهد يا خير؟.

ج‌

- در فرض سؤال كه مى‌خواهد آذوقه باقى مانده را صرف مؤنه كند خمس آن ربح را در صورتى كه از ارباح سال جديد باشد لازم نيست بدهد.

س 332

- شخصى كه از اوّل تكليف تا كنون حسابى نداشته حال مى‌خواهد حساب كند آيا پولى را كه چند ماه قبل بدست او آمده نيز جزء سرمايه، حساب كند و يا چون سال بر آن نگذشته لازم نيست آن را به حساب بياورد؟.

ج‌

- فعلا كه مى‌خواهد حساب كند و سر سال خود را تعيين نمايد بايد خمس اين پول را هم بدهد.

س 333

- شخصى دو يا سه رقم جنس مى‌خرد و مى‌فروشد براى هر يك از اين اجناس، مبلغى سرمايه گذاشته حال سر سال كسبش، رسيده قدرى از اين اجناس، فروخته شد و پولش موجود است مقدارى هم به فروش رفته ولى وجه آن، وصول نشده و قدرى هم خود جنس باقى است و خيلى مشكل است كه تمام اجناس از نقد و نسيه همه را حساب كند تا به دست بياورد كه چقدر استفاده، حاصل شده آيا اين شخص مى‌تواند هر چه فروش رفته و پولش نقد شده بعنوان اصل سرمايه بردارد و بقيّه اجناس فروخته نشده، يا نسيه را بگذارد هر وقت نقد و يا فروخته شد خمس استفاده آن را بدهد يا نه؟.

ج‌

- بلى مى‌تواند آن چه را نقد شده سرمايه، حساب كند ولى جنسى كه موجود است بايد تخميس شود و آن چه را طلب كار است هر وقت وصول شد خمس آن را بدهد و اگر فعلا وصول آن، ممكن است بايد وصول نمايد.

س 334

- كشاورزى اوّل فروردين، جميع اموال و سرمايه خود را از قبيل‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 381
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست