به زكاة، در غير ممتنع، با اذن خود دهنده و
در ممتنع با اذن حاكم شرع، معامله را امضاء و بابت زكاة محسوب دارند و در خمس نيز
مقدارى از آن چه را كه موجود است وكيل هستند از طرف حقير قبول نموده و صرف مسجد و
حمّام نمايند و امّا از جهت مال ربوى اگر صاحبان آن را مىشناسند استحلال نمايند و
اگر نمىشناسند حاكم شرع، معامله را امضاء كند و آن عين را به فقير بدهد و او صرف
مسجد نمايد.
س 249
- شخصى مبلغى در حدود بيست و پنج هزار تومان پول نقد با مغازه و
سرمايه داشته و خمس آن را نداده و فوت نموده و وارث غير بالغ دارد آيا خمس اموال
او را بدهند يا از جهت اين كه وارث صغير دارد، خمس بمال ولى تعلّق نمىگيرد؟.
ج
- در فرض مسأله، واجب است خمس آن را بپردازند و قبل از اداء خمس،
تصرّف در آن، جائز نيست اگر وصىّ دارد بر وصىّ واجب است و اگر وصىّ ندارد با اذن
حاكم شرع بايد بپردازند.
س 250
- بنده داد و ستدى نسبتا گسترده و با افراد زيادى معاشرت دارم و در
موضوع كارم ناچارم كه با مردم، معاشر باشم و يقين دارم كه غذاى ميزبان و طرف
معاملهام و پولى كه از آنها تحويل مىگيرم غير مخمّس و غير مزكّى است و اگر ترك
معاشرت كنم معاملهام تعطيل مىشود و عسر و حرج لازم مىآيد در اين صورت، تكليفم
چيست؟.
ج
- بعيد نيست كه اين گونه موارد، جزء شبهه غير محصوره و يا خارج از
محلّ ابتلاء باشد و در چنين صورتى، احتياط، لازم نيست. بلى اگر يقين داريد كه مورد
ابتلاء شما عينا متعلّق خمس است چنانچه مفروض سؤال است تصرّف در آن بدون اذن ولىّ
خمس، جائز نيست.
س 251
- اشخاصى كه اموالى را از طريق كسب مشروع و غير مشروع بدست آورده و
حساب سال ندارند و گاهى بدون حساب، چيزى به فقرا و سادات كمك مىكنند آيا جائز است
كه- بعنوان مهمانى و ضيافت- از مال آنها خورد و استفاده كرد يا نه؟.