responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 351

س 226

- حقوق ماهيانه گرفته مى‌شود و براى ماه بعد، مصرف مى‌گردد حال اگر سال شرعى برسد و گيرنده حقوق، مبلغ موجودى را به زن يا بيكى از فرزندانش جهت فرار از خمس ببخشد و يك روز بعد از تمام شدن سال، دو مرتبه آن مبلغ را فرزند، و يا زن به مرد ببخشد خمس به آن تعلّق مى‌گيرد يا نه؟.

ج‌

- اين گونه بخشش‌ها از مؤنه محسوب نيست و خمس آن واجب است.

جبران مال مخمّس مصرف شده يا تلف شده از ارباح‌

س 227

- شخصى چندين سال است كه حسابى پيش خودش داشته و مبلغى خمس، بدهكار بوده است و خدمت مرجع وقت، ارسال مى‌داشته و امسال بنا بر عللى مبلغى ضرر كرده و جريمه داده و مى‌خواهد براى سال آينده به حسابش رسيدگى كند اكنون چه تكليفى دارد؟.

ج‌

- اگر اين مبلغى كه از او گرفته شده از سرمايه مخمّس بوده در سال جارى كه اضافه ندارد چيزى بر او نيست و آن چه را از بين رفته، جزء سرمايه، محسوب نكند و در نظر بگيرد سال ديگر اگر اضافه بر سرمايه فعلى داشت خمس آن را بدهد.

س 228

- شخصى هفتاد هزار تومان، سرمايه داشته خمس اين سرمايه را داده بعد احتياج پيدا كرده كه طبقه فوقانى منزل را بسازد، لذا مقدارى از سرمايه را خرج ساختمان منزل كرده، پنجاه هزار تومان برايش باقى مانده و چون جهت سرمايه او كافى نبوده مبلغ سى هزار تومان از بانك- با در نظر گرفتن طريق شرعى كه دچار حرمت ربا نشود- وام گرفته و فعلا سرمايه‌اش مبلغ هشتاد هزار تومان است و در هر ماهى بايد مقدار قسط سى هزار تومان را بپردازد آيا سى هزار تومان مذكور، متعلّق خمس هست يا نه؟.

ج‌

- در فرض مسأله اگر در همان سال كه سرمايه، مصرف خانه شده قرض كرده و همان سال از منافع، قرض آن را اداء نموده خمس، ندارد و اگر از منافع سالهاى بعد، قرض آن را اداء كرده خمس دارد.

س 229

- شخصى مثلا مقدار بيست هزار تومان سرمايه مخمّس دارد بعد ضرر كرده و پانزده هزار تومان شد و به همين حال، تجارت كرد تا اين كه بيست و دو

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 351
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست