شود و بعد از شش ماه ديگر باز وجهى بعنوان
زكاة يا هديّه و صدقه به او مىرسد سر سال اعطاء اوّل، مقدارى از وجه اوّل و يا
دوّم باقى مانده و حال آن كه به اعتبار سالى كه در فقر معتبر شده باز فقير است آيا
بايد خمس باقى مانده را بدهد يا نه؟ و بر فرض لزوم، بايد همان وقت بدهد يا دوّمى
را مىتواند تأخير بياندازد؟.
ج
- در زكاة، خمس واجب نيست ولى در هديّه، اگر زائد بر مؤنه سال باشد
خمس، لازم است و در هديّه مفروضه نيز مىتواند اداء خمس را تا آخر سال تأخير
بياندازد و در صدقه مستحبّى اگر صرف در مؤنه نشود به احتياط واجب بايد خمس آن را
بدهد.
س 151
- وجهى را كه شخص، از بابت ردّ مظالم عباد، گرفته و از مؤنه سال،
اضافه آمده خمس دارد يا نه؟.
ج
- خمس ندارد.
س 152
- آيا زكاة هم زكاة دارد و هم چنين خمس كه اگر به كسى خمس بدهند و از
خرج سالش زياد بيايد باز خمس دارد يا نه؟.
ج
- خمس، خمس ندارد ولى نبايد سيّد زيادتر از مخارج سال، خمس بگيرد و
در زكاة اگر گندم يا جو يا كشمش يا خرما بابت زكاة به فقير بدهند زكاة ندارد لكن
اگر بمقدار نصاب طلا يا نقره يا گاو يا گوسفند يا شتر به فقير بدهند و يك سال پيش
او بماند بايد زكاة آن را بدهد.
س 153
- اگر بمقدار نصاب زكاة طلا يا نقره يا شتر يا گاو يا گوسفند بعنوان
خمس يا مظالم يا صدقه واجب ديگر يا صدقه مستحبّ، به فقير بدهند و يك سال پيش او
بماند بايد زكاة آن را بدهد يا نه؟.
ج
- بلى بايد زكاة آن را بدهد لكن اشيائى كه بعنوان صدقه واجب، به كسى
مىدهند خمس، به آنها تعلّق نمىگيرد.
س 154
- اگر سال، بر مالى كه سيّد بعنوان خمس گرفته بگذرد بايد خمس آن را
بدهد يا نه؟.
ج
- عين مالى كه بابت خمس به سيّد فقير مىدهند خمس ندارد لكن بر منافع
آن، خمس تعلّق مىگيرد مثلا اگر درختى را بابت خمس، به سيّد بدهند و